Månen - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
spamtest: JA

Månen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Skywatcher Evostar 90
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Stack av 40 bilder i Registax 6 samt lätt skäprning med wavelets. Därefter deconvolution (Astra Image) och slutlingen justering av ljus/kontrast i Photoshop samt fix av optikens brister (blå halo runt kanterna bortredigerat).

Med tanke på att teleskopet (optiska tuben) med 2 okular samt 2x barlowlins inte kostar mer än ca 1000 kr är jag glatt imponerad över vad det presterar, klart prisvärt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Månen - Andreas Wikström

Post by Peter R »

Jag tycker du har lyckats mycket bra med denna månbild.
Får du in hela månen med en 2x barlow (1.800mm) eller är det en mosaik?

/*Peter R
AndreasW
spamtest: JA

Re: Månen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Hej!

Denna bilden är tagen utan barlow, dvs med 900 mm. Då får man plats med hela månen utan problem så det är ingen mosaik. Med 2x barlow funkar det inte riktigt om det är fullmåne, halvmåne får däremot plats. Detta gäller bara när man kör stillbilder och kan använda hela sensorn. Om man filmar (och vill ha bästa upplösning, dvs inte nedsamplat) får man endast med den centrala delen av sensorn och då går det inte att få med hela månen på 1800 mm (gränsfall om det går med 900 mm, är inte säker).

En fråga till er som fotograferat mer. De gånger jag har filmat har jag varit lat och inte orkat ha med mig dator ut utan bara sparat direkt i kameran. Då blir filmen komprimerad (.mov). Någon som har en uppfattning om hur mycket detaljer man förlorar på detta, har det stor betydelse att köra okomprimerat eller spelar det i praktiken ingen roll? Min känsla utan att ha jämfört så noga är att jag tycker att stillbilder (raw) ser ut att ha lite mer detaljer än filmerna vilket skulle kunna tyda på att komprimeringen försämrar resultatet en del. Men det är som sagt bara en känsla jag fått, har inte gjort någon noggran jämförelse.

/Andreas
Peter R wrote:Jag tycker du har lyckats mycket bra med denna månbild.
Får du in hela månen med en 2x barlow (1.800mm) eller är det en mosaik?

/*Peter R

Return to “Bilder”