Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Månen - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 64 st 0,5-1sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag håller på att bygga en jättemosaik av månen med minst 64 st råfiler. Bildmaterialet väger hitillsc:a 1,5 Gb och det blir snabbt ohanterligt i Photoshop så jag lägger ihop bilderna i ett program som heter \"Live Picture\". Det kan hantera oändligt stora och många filer i stort sett i realtid. Nackdelen är att det gick i graven för över 10 år sedan, funkar bara på Mac med gamla operativsystem (OS 8-9) så det var till att damma av gamla kunskaper.
Det otroliga är att det programet slår Photoshop änn idag i vissa avseenden.
Jag vet att vissa skarvar är lite luddiga men jag kommer att uppdatera bilden allt eftersom den förbättras.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Bilden är jättefin! En fråga bara. Varför behöver du ta så många bilder? 64 stycken och med ett så litet teleskop och kamera med stort chip. Jag förstår det inte. I praktiken borde det väl räcka med en max två bilder för att täcka upp månen?

Har jag helt fel för mig? Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Nästan så man tror bilden är ett Aprilskämt :)

Jättefin är den. Även om jag hellst skulle vilja att månen försvinner :)
Peter R

Post by Peter R »

Tack!
För att täcka upp månen och göra en snygg utskrift på en A3 räcker det absolut med 2-4 bilder. Men då har du inte den detaljrikedom som jag är ute efter och som inte syns i den här nerskalade bilden. Mitt mosaikoriginal är på c:a 10.000 pixlar på höjden och ska fungera att skrivas ut till en 70x100cm med fin skärpa eller ännu större, om jag någonsin blir klar med den vill säga.
Månen och i viss mån planeterna kan jag observera och fotografera utan större handikap på grund av luft och ljusföroreningar här i Stockholm.
DSO är ofta svårt eller omöjligt. Det senaste året har jag kunnat ana M51 visuellt endast en gång vid "bra seeing" med min 180mm Maksutov! Ofta syns knappt stjärnorna i Stora Björn rakt böver huvudet.
Med dessa förhållanden har jag nischat in mig på månen och vill göra det mesta av bilderna.
Bengt

Post by Bengt »

Bilden ser redan fin ut Peter väntar med spänning på slutresultatet.

Skulle vara spännade se den i full upplösning i framtiden !

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Efter många timmar så blev den till slut klar.
Jag gjorde ett snävare urval av 21 st råfiler och gick tillbaka till Photoshop.
Nu tror jag att alla övergångar är snygga utan dubbelkonturer.
Originalet är på c:a 10.000 pixlar på höjden och jag kommer att printa den i 70x100cm, eventuellt 100x150cm om den håller för det.
Ibland är det skönt att få leva ut sitt storhetsvansinne :!:
Bengt

Post by Bengt »

Ser jättebra ut.

Bara att gratulera till en fantastiskt fin bild.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Tack Bengt. Det var troligtvis en av de mastigaste astro bildbehandlingar jag utfört. Det största problemet är att okularprojektionen medför optiska deformationer utanför bildernas centrala del vilket gör att de inte har någon matchande överlappning. Det går lätt att lösa på en liten yta med få bilder, men är svårt när man ska pussla ihop hela månen utan skarvar eller dubbelkonturer.
Nästa gång tror jag att jag ska lyssna på Micke och nöja mig med 2-4 delbilder. Det blir nog så bra resultat.

/*Peter
MikkoK

Post by MikkoK »

Riktigt snygg bild - troligen den finaste på Månen som jag sett hittills!
Keep up the good work!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

För snart ett år sedan fotograferade jag månen och gjorde en mosaik på nästan 120 Mb (10.000 pixlar hög) som tog över en vecka att sammanställa.
Sedan dess har jag puttsat vidare på den när den skulle pryda omslaget på TELESCOPIUM NR. 2, 2007.
För er som bor i Stockholm finns den nu upphängd i receptionen på ett labb som heter Crimson, Brännkyrkagatan 80 på Söder.
Den är uppdragen till 150x100 cm. Jag tror att den håller för att dra upp ännu mera men det är redan inte så dumt.

Hälsningar
/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag är på söder då och då så jag ska försöka gå och titta.

Undrar också vad du använde för optik när du tog bilderna?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Jag använde en William Optics 110/f6,5 apo-refraktor med okularprojektion med en Takahashi LE 5mm okular och Televue 2,5x Powermate.
Det ger c:a 360x förstoring vilket är mycket för en 110 mm optik men fungerar vid de få tillfällen när luften är superstabil. Jag har aldrig upplevt så stadig atmosfär och bra förhållande som vid 3 observationsdagar runt den 26 mars förra året.

/*Peter R
GAIS

Post by GAIS »

Imponerande är ordet!.
Skulle man kunne komma över orginalfilen för egen printning?.
Hade suttit dom en smäck på min kontorsvägg!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
GunnarB

Post by GunnarB »

Fantastiskt fin bild. Kan du med Crimson-labbets hjälp fixa en bild i posterstorlek är jag intresserad. Jag bifogar min bästa månbild hittills.
Image

Return to “Bilder”