Kameran kommer ifrån ELFA
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5023.htm
Jag måste erkänna att jag blev överaskad när jag insåg hur mycket polstjärnan rör sig på ett dygn, den optik jag hade tänkt från början gick inte alls att använda. Nu har jag 70 mm brännvidd och det betyder att med en pixelstorlek på 8,5u så får jag en upplösning på 25 bågsekunder per pixel och ett synfält på ca 4 grader. Så jag har ägnat en del tid åt att fundera över hur bra/dåliga mätdata det kan tänkas bli, har också tittat på en komersiell seeing monitor och dom använder 200nn optik, så jag tror att det är värt att starta med den här i alla fall. Om jag behöver längre brännvidd så lär det bli nödvändigt med någon form av enkel klockstyrning men det vill jag helst undvika.
Kameran och optiken är provad på natthimlen och polstjärnan ger en bra signalnivå. En stor nackdel med kameran är att den har composite video och dessutom AGC men det verkar kunna vara hyggligt hanterbart. Jag vill också mäta hur svart himmelsbakgrunden är och där kan AGC funktionen krångla till det, ett tänkbart alternativ till kamera skulle kunna vara en LPI.
Men nu gäller det att få till ett kamerahus så jag kan ställa ut den här hemma först och få programvaran att fungera. Sedan blir det en livebid på nätet över himlen i södra norrland.