NGC2359 Thors Hjälm - Matts Sporre

Bilder från galleriet
Post Reply
mattssporre
spamtest: JA

NGC2359 Thors Hjälm - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2359 Thors Hjälm
Exponering: Ha: 25x15min (b1x1) = 6hr 15min; SII: 33x15min (b1x1) = 8hr 15min; OIII: 13x15min + 21x10min + 36x5min (b1x1) = 9hr 45min
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: Planewave 20" CDK @ f4.5
Kamera: FLI-PL6303E
Kommentar: Jag har haft turen att kunna använda mig av iTelescope.net utrustning i Siding Spring, Australien. Man kör remote via ett webinterface.

Lite annorlunda objekt för oss långt norröver :-)

För mer detaljer och andra färgkombinationer besök

http://istarion.net/index.html

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze

Re: NGC2359 Thors Hjälm - Matts Sporre

Post by Corpze »

Otroligt vacker bild och du verkar ha lagt ner en hel del tid i redigeringen också! Mkt intressant att läsa om de olika paletterna. Finns det någon vetenskaplig anledning till att man använder sig av så pass många olika paletter?

Är denna bilden tagen med deras nya teleskop som stod färdig bara för några månader sedan?

MVH Daniel Sundström
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Post by Lazze »

Det här tycker jag är ett av de mest spektakulära objekten på himlen. Jag har fotat det inifrån stan men det är nästan svårt att se att det är samma objekt som den här fina smalbandsbilden som jag räknade ihop ungefär ett dygns exponeringstid på.

Sagolikt vackert :good:

/Lasse
ThomasK

Post by ThomasK »

Bilden är onekligen imponerande! Har du något specialavtal med iTelescope? Annars måste bilden ha kostat en slant, minimipriset på T30-teleskopet enligt iTelescopes prislista ligger ju på nästan 500 kr/timme...

Med samma teleskoptid som denna bild skulle du ensam ha kunnat täcka var och en våra 50 bortglömda miror med ca. en observation per vecka under ett år...
Thomas Karlsson
Grinde

Post by Grinde »

Hej Matts,

Förstklassigt "framkallat", gillar verkligen hur dina paletter framhäver de olika strukturerna i nebulosan, skitläckert!
Som du säger, objektet är ingen höjdare att jaga från Sverige, uppe hos mig tror jag inte det blir bättre än 13° över horisonten.
Trots den enorma aperturen och dom stora pixlarna så märks det att det behövs en hel del data för den här sortens bilder.

Nu när du har ett skapligt antal timmar med kameran, hur upplever du skillnaden med 6303 / 8300 sensorerna?
Vore kul att se bilden i full upplösning.

Mvh Jonas
mattssporre

Post by mattssporre »

Kul att ni gillar den :D

Daniel: Vad gäller om det finns någon vetenskaplig grund till de olika paletterna så är väl svaret både ja och nej. Vad gäller hubble paletten har jag hört att den vetenskapliga bakgrunden är att kunna se bidragen från de olika grundämnena (grönt är där vätgasen finns, rött där sulfat finns och blått där syre finns) - fast det är viktigt att då "stretcha" de svagare linjerna (OIII och SII) så att histogrammen blir ungefär lika som Ha-histogrammet, annars blir bilden för det mesta bara grön (det är oftast mest vätgas). Sedan kan man skifta färgerna (den jag kallar color shift på hemsidan) till en palett som är blå och guld då blir kontrasterna mellan syrgasen och vätgasen större (synligare). Den blir också snyggare tycker vissa. Den jag kallar för modified hubble är min egen "uppfinning" och försök att komma så nära Color shifted Hubble på en gång utan att behöva göra en färgskiftning i PS. De artificiella RGB paletterna är delvis vetenskapliga på det sätt att Ha mappas till rött (vilket är rätt del av spektrat), SII mappas också till rött men eftersom SII normal är mycket svagare än Ha så tar man bara med ca 20%. OIII linjen ligger precis mellan grönt och blått (det är faktiskt två linjer) och därför mapparna man OIII till lika delar blått och grönt. Sist finns också en Hbeta linje och det finns vissa fyskiska belägg för att Hbeta alltid finns där Halpha finns. Sannolikheten för Hbeta excitationen är normalt ca 15% av Halpha excitationen varför man lägger in ca 15% av Ha i blått för att simulera Hbeta (om jag minns rätt finns inte alltid Hbeta där Ha finns, det krävs att energinivåerna är tillräckligt höga - men min fysik är rätt ringrostig). Ibland blir OIII bidraget starkar när man gjort detta varför jag brukar göra en "red blend" där jag dragit ner på OIII bidraget (kommer ibland närmare en riktigt RGB). Sedan brukar jag göra en kul palett (blue blend) där jag istället ökar OIII bidraget men bara i den blå kanalen. Då får man något som skulle kunna ha samma syfte som Hubble paletten, dvs visa var det finns syrgas (blått) och var det finns Ha (rött) och var det finns SII (mörkrött). Någon sorts vetenskaplig grund/intresse finns bakom paletterna - men den är inte rigorös. Dessutom är det riktigt skojigt att se olika aspekter av ett och samma objekt.

Thomas: Inget special avtal, men mina släktingar (som antagligen tycker jag är lite knäpp :S ) samlade ihop till en julklapp, jag la till lite själv och väntade till Thors hjälm dök upp. Med lite tur räcker det till ett par galaxer också (behövs inte lika lång tid om man tar en ljusstark). Kanske får jag mer i 50-års present :D. "Våra 50 bortglömda miror - kanske dum fråga, men vad är det?

Mvh
Matts
mattssporre

Post by mattssporre »

Tack Jonas,

6303:an har inte Anti-blooming vilket inte riktigt syns för smalband. Det räckte med att fixa till en stjärna. Med vanligt luminace filter (jag prövade en 3min exponering) fick jag väldans mycket blooming. Det går att processera bort men det krävs en del arbete om det är många stjärnor. Det lär finns mjukvara som kan göra det automatiskt men jag känner inte till dessa programm. Så vad gäller blooming har 8300:an en klar fördel. Fördelen för 6303:an är dess känslighet (max QE på 68% mot ca 55% för 8300:an). Men jag gillar min 8300:an - den är bra matchad mot teleskopet (ger 1.2 arcsec/pix).

Mvh
Matts
ThomasK

Post by ThomasK »

mattssporre wrote: Thomas: Inget special avtal, men mina släktingar (som antagligen tycker jag är lite knäpp :S ) samlade ihop till en julklapp, jag la till lite själv och väntade till Thors hjälm dök upp. Med lite tur räcker det till ett par galaxer också (behövs inte lika lång tid om man tar en ljusstark). Kanske får jag mer i 50-års present :D. "Våra 50 bortglömda miror - kanske dum fråga, men vad är det?

Mvh
Matts
Såna släktingar skulle man ha... :green:

"50 bortglömda miror" är ett observationsprogram inom SAAF:s variabelsektion. I denna Astronet-tråd finns mer att läsa . Det var Hans Bengtsson som i februari förra året valde ut 50 relativt ljusstarka mira-stjärnor som knappt har observerats alls sedan deras upptäckt. Reultaten av våra observationer hittas här och en wiki-sida med mer information om stjärnorna finns här. En stor del av observationerna har gjorts med fjärrteleskop som iTelescope, Bradford Robotic Tellescope och Sierra Stars.
Thomas Karlsson
mattssporre

Post by mattssporre »

Thomas,

intressant project - nu får man dåligt samvete för att ha spenderat julklappen på "vanlig" foto :|

Finns det någon instruktion för hur man kan bidra? Hur mäter man magnituden på miror?

Mvh
Matts
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Jättefin bild och rolig julklapp du fick och du fick ut mycket fin bildvaluta för den tycker jag. Kul att se alla varianter av färgpaletter med på din hemsida.
timokarhula

Post by timokarhula »

Thors Hjälm är faktiskt inte svår att se från Sverige visuellt. Den 4 mars 2000 observerade jag NGC2359 med mitt 17.5-tums Dobson-teleskop och ofiltrerat från Virsbo, Västmanland. Upptäckte NGC2359 enkelt med svepning av tuben och 62x förstoring. Med 100x var nebulosan ganska ljusstark. Tyckte att objektet snarare liknade Kalle Anka. ”Näbben” var triangulär, bredare mot NE och hade en skarp, rak kant i S. Misstänkte mer nebulositet i NE. Synfältet var mycket stjärnrikt. NGC2359 blev en trevlig överrraskning för det är trots allt ett ganska okänt objekt.

/Timo K
ThomasK

Post by ThomasK »

mattssporre wrote:Thomas,

intressant project - nu får man dåligt samvete för att ha spenderat julklappen på "vanlig" foto :|

Finns det någon instruktion för hur man kan bidra? Hur mäter man magnituden på miror?

Mvh
Matts
Vi har alla våra saker vi brinner för. :geek: Inte meningen att kidnappa tråden, men eftersom du frågar. Bilderna ska tas med ett fotometriskt filter, vanligast är V (som motsvarar visuella våglängder) men ibland kombinerar jag V med B och R för att få ett mått på stjärnans färg under dess olika faser. Bildbehandlingen ska vara minimal med enbart dark/bias och flat. För iTelescope går det bra att använda den flat- och darkkalibrerade bilden de genererar. Man får se till att inte stjärnan blir saturerad bara. Jag har mest använt T4/T5, då är 30 sek lämpligt när stjärnorna är som ljusast, i minimum kan 3-5 min behövas.

Det finns sen många sätt att mäta magnituden för variabeln. Enklast tycker jag är att använda AAVSO:s VPHOT. Tyvärr måste man nog gå med som medlem i AAVSO numera för att få tillgång till sidan, tidigare räckte det med att bara registrera ett gratis konto. Extra smidigt är det genom att iTel automatiskt kan skicka bilderna till VPHOT. På VPHOT-sidan finns bra instruktions-videoar hur man använder programmet och på AAVSO finns mycket mer att läsa om ämnet. De flesta astrofotoprogram brukar också ha en fotometri-mudul, men då blir det lite extra jobb med att själv hämta jämförstjärnorna från AAVSO och hitta dem på bilden och göra mätningen. Några kluriga personer här på Astronet håller också på med att göra egna mer eller mindre helautomatiska lösningar för fotometri.

Rapporterar resultaten gör man sen på SAAF:s variabeldatabas SVO där jag är ansvarig.
Thomas Karlsson
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Väl valt objekt. Mästerligt utfört!
Ingen dålig julklapp :D

Mvh,
Daniel
mattssporre

Post by mattssporre »

Återigen tack för kommentarerna!

Timo: jag hade ingen aning att det gick att se Tors hjälm visuellt från Svedala - intressant.

Thomas: tack för infon - jag har en del att läsa in :D Blir bra semester aktivitet.

Mvh
Matts
Peter R

Post by Peter R »

Mycket spännande bild och snyggt bildbehandlad som vanligt.
Kul idé att önska sig Tors hjälm i julklapp! Jag antar att dina släktingar och vänner är vana vid lite udda önskemål :D

/*Peter R

Return to “Bilder”