M82 Cigarren - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Grinde
spamtest: JA

M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarren
Exponering: L : 41*5min, RGB : 11*5min, Ha : 12*10min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej!
Har äntligen haft tid att gräva igenom all data och börjat färdigställa lite slutresultat, så här kommer ett smakprov från min nya AG12, first light!
Bilden är en 11% crop av fulla bildfältet, jobbar fortfarande med hur jag ska få fram all IFN utan att slita sönder bakgrunden...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Corpze »

Ser ju kanon ut, blir spännande att se slutresultatet! Ska du behålla den beskärningen du har nu eller kommer du ha hela bildfältet med?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Grinde

Post by Grinde »

Corpze wrote:Ser ju kanon ut, blir spännande att se slutresultatet! Ska du behålla den beskärningen du har nu eller kommer du ha hela bildfältet med?
Tackar! Hela bildfältet innehåller även M81, så när jag är klar med allt så kommer rubbet i en och samma bild. Det är riktigt kul att fota med den här bildskalan utan att behöva binna bort 75% av pixlarna och få "nyckelhåls-bildfält". Runt M82 hittade jag inte så mkt flux att plocka fram, så jag släppte en tidig version på bara M 82. ! Här är en überstretch på lumen btw:
M82 ifn
M82 ifn
m82_ifn.jpg (184.75 KiB) Viewed 7415 times
Det blir lite overkill att lägga upp en färgbild med den lumstretchen, färgdatan jag har når inte riktigt lika djupt, dessutom tycker jag personligen att det blir lite för flummigt att dra så hårt i histogrammet.
Frazze

Post by Frazze »

Riktigt bra!

RBA har en tutorial för att få fram IFN där du kanske kan hitta några tips.

Du har väl gått över till PixInsight va ;) ;)

http://www.deepskycolors.com/archivo/20 ... Ifn-p.html

Mvh
Daniel
Corpze

Post by Corpze »

Antar att det är HA som sträcker sig i tunna band nedåt/vänster? de kom fram tydligt på stretchen, antar att det är svårt att få till en snygg bild utan brus med den va?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Grattis tilt en fin first light med din AG12a. Fina färger på galaxen med och Halphan visar den röda aktiva stjärnbildningsregionen bra.
Den ser ut att samla in ljus bra och har en trevlig brännvidd med.

Fina spikes blir det och man kan se lite extra spikes med på de starkare och de kommer väl från microlensing på ccd chippet?
Grinde

Post by Grinde »

Frazze wrote:Riktigt bra!
RBA har en tutorial för att få fram IFN där du kanske kan hitta några tips.
Du har väl gått över till PixInsight va ;) ;)
http://www.deepskycolors.com/archivo/20 ... Ifn-p.html
Mvh
Daniel
Tack Daniel!

Kollade nyss på Rogelios guide, riktigt intressant läsning! Hans teknik verkar väldigt lik den jag arbetade fram när jag gjorde min bild på NGC 1333 för nåt år sen.
Men jag tycker han går lite för hårt fram, över gränsen till där det börjar se väldigt onaturligt ut... Jag tyckte dock det funkade bäst på widefield, då man inte märker av detaljförlusten "ljusmasken" ger över stora områden. Den jag gjort nu runt m82 är en ren stretch utan en massa masker och trixande runt stjärnor, men bruset blir då också på gränsen till ohanterbart... Jag tror jag föredrar när man bara kan ana fluxet, istället för att det flyger ut med nästan samma ljusstyrka som de ljusa galaxerna. Det här är verkligen en balansgång, speciellt när jag inte har kört med så värst mkt luminans heller. Med långsamma steg och norrländsk rädsla för nymodigheter så håller jag på att flytta över mer och mer av behandlingen till PixInsight, sanslöst kompetent program, men det är lätt av bli förvirrad av alla knepiga funktioner. Ska nog plugga på i sommar med all "test-data" jag fortfarande har liggandes :D

Corpze wrote:Antar att det är HA som sträcker sig i tunna band nedåt/vänster? de kom fram tydligt på stretchen, antar att det är svårt att få till en snygg bild utan brus med den va?
Med den data jag har så kan jag faktiskt inte urskilja det tunna bandet i hα'n, inte heller i det röda... Däremot framträder den lite i det blåa, ngt svagare i det gröna, och hyfsat bra i lum'en...
Precis som du säger är det grymt svårt att få fram en snygg bild med så hård stretching i lumen, färgdatan räcker helt enkelt inte till och då blir det antingen brutalt mkt färgbrus, eller ingen färg alls.

Robert wrote:Grattis tilt en fin first light med din AG12a. Fina färger på galaxen med och Halphan visar den röda aktiva stjärnbildningsregionen bra.
Den ser ut att samla in ljus bra och har en trevlig brännvidd med.
Fina spikes blir det och man kan se lite extra spikes med på de starkare och de kommer väl från microlensing på ccd chippet?
Tack Robert! Ja, Hα'n gav verkligen liv till fyrverkerierna i mitten! Jag ville helt enkelt ha "rätt" bildskala på en gång utan att behöva binna, så jag valde brännvidd utifrån mina små pixlar, och sen också ett fokalförhållande som snabbt ger bra signal obinnat, istället för nån stor och långsam tub optimerad för stora pixlar. Precis som du säger så får starka stjärnor rätt tydliga utbuktningar i pixlarnas kardinal-riktningar, och ngt svagare interkardinalt, pga microlinserna... Visserligen skulle jag kunna rotera tuben/kameran 45° och få microlins-spikarna alignade med sekundärhållar-spikarna... Men jag gillar att ha diffraktions-spikarna interkardinala med bildfältet.
Här syns microlins-fenomenet tydligt, från några stjärnor med min refraktor:
Image
Timo

Post by Timo »

Riktigt grann M82,a Jonas.
Kan du behålla den bakgrunden när du jobbar vidare så är det riktigt bra.
En fotonewton är en underbar tub att jobba med med tanke på det ljus den samlar in.
Antar att du inte behöver, med din montering, tänka alltför mycket åt vilket håll CCD,n pekar ?
Hls
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
mattssporre

Post by mattssporre »

Jonas,

grattis till en riktigt bra M82:a! Riktigt bra detalj för att vara "seeing" på 3-3.5". :good:

Jag har försökt själv från min ljusförorenade himmel (m81 och m82) men det blev för svårt att få fram IFN.

Jag kan två trix för att få fram IFN utan att dra för mycket i själva galaxen.
1. Normal stretch nästan hela vägen (men inte riktigt) till en perfekt galax stretch. Maska av galaxen med en suddig inverterad version av galaxen själv och stretcha vidare - kan kräva en massa trail and error för att få till masken.
2. Stretcha till dess du märker att galaxen är bra (utan avmaskning) - kör sedan ett varv med HDRMultiscaleTransform (HMT) i Pixinsight. Det drar ner intensiteten i de ljusaste delarna av galaxen till förmån för detaljer. Därefter kan man stretcha lite mer.

Man kan ju också kombinera. Som sagt PixInsight är kompetent men ibland kan jag bli tokig på alla reglage och gå vilse i långa "trail and error" loopar :evil:

Hur som - lycka till och jag ser fram emot den slutgiltiga versionen.

Mvh
Matts
perfrej

Post by perfrej »

Fantastiskt fin M82:a! Jag ser också fram emot hela bilden när den är mogen.

Du har helt rätt angående bildskala. Det finns ingen som helst idé med att binna som paniklösning för att kombinationen inte är rätt från början. 5,4u är precis lagom för flertalet tuber på marknaden så kameran ligger ju helt rätt. Til loch med med Tak:en är det lagom - och vilket FOV!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lazze

Post by Lazze »

Härlig start med en härlig tub.

Och eftersom jag har en likadan så undrar jag lite över ditt ex. Jag såg på Orions hemsida att AG-serien anges ha Baader fokuserare nuförtiden. Har du en sådan på din och hur tycker du i så fall att den funkar? Har du hunnit prova V-kurvor i FocusMax och har du i så fall hunnit få någon känsla för repeterbarheten?

/Lasse
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Garttis till en fantastisk first light :good:
Hoppas du vänjer dig vid spikesen. Själv tycker jag de bidrar med ökad "magi" i bilderna.

Mvh,
Daniel
Grinde

Post by Grinde »

Timo wrote:Riktigt grann M82,a Jonas.
Kan du behålla den bakgrunden när du jobbar vidare så är det riktigt bra.
En fotonewton är en underbar tub att jobba med med tanke på det ljus den samlar in.
Antar att du inte behöver, med din montering, tänka alltför mycket åt vilket håll CCD,n pekar ?
Hls
Timo N.
Ett stort tack, Timo!
Aldrig förr har själva bakgrunden varit så utmanande i en astrobild, jag kommer nog samla betydligt mer data nästa gång jag ska försöka fiska efter det svaga joxet i bakgrunden, men hoppas fortfarande att kunna ge en skymt av det i den färdiga bilden.
Den här tuben känns helt rätt för att jobba med så små pixlar som de flesta av oss nu har, närbilds-skala och samtidigt riktigt snabb ljusinsamling, tyvärr en dyr kombination om den ska kunna belysa en (avlägset framtida) +35mm sensor, och även vara så stadig att den håller kollimeringen under längre perioder (remote-vänlig).
Glömde att tillägga det i vanlig ordning fotades oguidat. Självklart en större utmaning i den här bildskalan men det funkar finfint nu med nya pekmodellerna. Jag fick dra åt primären lite mer bestämt i hållaren, och tighta upp fokuseraren, innan det så blev pekmodellerna lite ojämna och det kan man ju förstå.

Lazze wrote:Härlig start med en härlig tub.
Och eftersom jag har en likadan så undrar jag lite över ditt ex. Jag såg på Orions hemsida att AG-serien anges ha Baader fokuserare nuförtiden. Har du en sådan på din och hur tycker du i så fall att den funkar? Har du hunnit prova V-kurvor i FocusMax och har du i så fall hunnit få någon känsla för repeterbarheten?
/Lasse
Det stämmer att jag fick en 3" steeltrack med min tub, och jag monterade en seletek-motor med custom-hållare. Kurvorna blir helt ok, jämna och fina, och autofokuseringen landar på så gott som samma värde varje gång, men jag tycker det är lite tight mellan motorstegen för att jag riktigt ska lita på att jag hamnar rätt varje gång, f/3.8 ger som sagt ett väldigt tunt fokusplan, så väldigt små ändringar med motorn ger stora skillnader i fokus, trots mikrosteg. Eller så nojjar jag bara :P Ska göra lite utförligare tester i höst

mattssporre wrote:Jonas,

grattis till en riktigt bra M82:a! Riktigt bra detalj för att vara "seeing" på 3-3.5". :good:

Jag har försökt själv från min ljusförorenade himmel (m81 och m82) men det blev för svårt att få fram IFN.

Jag kan två trix för att få fram IFN utan att dra för mycket i själva galaxen.
1. Normal stretch nästan hela vägen (men inte riktigt) till en perfekt galax stretch. Maska av galaxen med en suddig inverterad version av galaxen själv och stretcha vidare - kan kräva en massa trail and error för att få till masken.
2. Stretcha till dess du märker att galaxen är bra (utan avmaskning) - kör sedan ett varv med HDRMultiscaleTransform (HMT) i Pixinsight. Det drar ner intensiteten i de ljusaste delarna av galaxen till förmån för detaljer. Därefter kan man stretcha lite mer.

Man kan ju också kombinera. Som sagt PixInsight är kompetent men ibland kan jag bli tokig på alla reglage och gå vilse i långa "trail and error" loopar :evil:

Hur som - lycka till och jag ser fram emot den slutgiltiga versionen.

Mvh
Matts
Tack Matts!
Jag tycker också detaljerna blev fina, jag menade att skriva att seeingen gav fwhm-värden upp till 3.5", allt som var över slängde jag, blev en hel del tyvärr.
Riktigt bra bildbehandling-sätt du tipsar om, hoppas fler läsare av tråden snappar upp trixen. Jag kör själv enligt trix nr1, jag har alltid föredragit att jobba med masker som baserar sig på bild-datan istället för att vara inne och pensla fram maskerna på bilderna, det känns mer "etiskt" :P. Jag har fortfarande lite svårt att bestämma mig hur hårt jag ska dra fram bakgrunden, stjärnorna sväller snabbt och det ser onaturliga ut , så jag kommer nog köra en blygsam bakgrunds-stretch i slutbilden, och komplettera med en extra "ifn-version" där jag stretchar så det ryker.
Jag har tagit en titt på din m81/m82a, och jag tycker du har fått fram förvånansvärt mkt trots din himmel! Samtidigt skulle det vart riktigt kul att se vad du skulle kunna få fram från mörkare platser. Du har inte funderat på att remota din fina rigg?

Init4theimaging wrote:Grattis till en fantastisk first light :good:
Hoppas du vänjer dig vid spikesen. Själv tycker jag de bidrar med ökad "magi" i bilderna.
Mvh,
Daniel
Tackar Daniel!
Självklart bidrar spikes med lite disney-känsla, men jag samtidigt så går ju tankarna också till de första "riktiga" astrobilderna jag la mina ögon på som liten, tagna med nasa-s monster-tuber som också "drabbas" av spikar. Lite hat-kärlek helt enkelt :P
mattssporre

Post by mattssporre »

Jonas,

jo jag har funderat på att köra remote, men först vill jag få det att funka "remote" hemmavid - dvs ställa in en plan med mjukvaran, gå och lägga mig för att sedan vakna upp utvilad med fina bilder på hårddisken 8)

Tanken är att om jag få det att funka hemma så kan jag flytta ut remote, men det har visat sig vara svårare än jag tänkt mig. På senare tid har jag haft lite problem med monteringen som slutar att guida stup i kvarten, enligt ASA ska deras nya elektronik lösa det (monteringen är hos dem nu).

Jag står på någon sorts väntlista i Nerpio (Spanien) som har erfarenhet av ASA riggar.

Men först ska jag få det att funka hemma :geek:

Mvh
Matts
Johan

Post by Johan »

Väldigt snyggt! Riktigt bra färger du fått till också.

//Johan