mina bästa bilder från 2013 hitils.

Bilder från galleriet
Post Reply
Frost
spamtest: JA

mina bästa bilder från 2013 hitils.

Post by Frost »

mina bästa från året 2013 det inkluderar,
,månen
, Jupiter när den passerade en stark stjärna
, Saturnus
, norrskenet från 17 mars
,månen från månförmörkelsen 2007, editerad först i år efter att ha legat på min gamla dator i 6 år

jag har lagt alla bilderna på en annan sida så att jag inte spammar bildgalleriet med en massa bilder( det är 19 st)
http://imgur.com/a/eyDSA#0

en mer detaljerad beskrivning finns i galleriet längs ner på bilderna, skulle gärna veta vad ni tycker och var gärna kritiska.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
glappkaeft

Re: mina bästa bilder från 3013 hitils.

Post by glappkaeft »

Afokal fotografering/okularprojektion är något som jag själv inte har någon större personlig erfarenhet av men du lyckats riktigt bra. De enda som jag har sett med bättre resultat än så har använt olika hållare eller stativ för att bättre kunna placera kameran i förhållande till okularet (plant och centrerat) samt använt kameror där man manuellt kan ställa in exponering och spara i RAW format.

Jag har dock fotat en hel del med spegelreflexkamera på stativ och i de två första bilderna så ser jag skakningsoskärpa som antingen kommer från kamerans spegelfällning eller när du tryckte av bilden. För nattfotografering så kör jag alltid med spegelfällning och antingen fjärrslutare eller tidsfördröjning. I övrigt så har du nog krämat ut det mesta som din Nikon D60 klarar av i den situationen speciellt med tanke på gatlyktorna.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Robert
Site Admin

Re: mina bästa bilder från 2013 hitils.

Post by Robert »

Trevligt att se dina bilder och du kan ju läggai n några av dem här med.

Bra bilder på månen för att ha fångats med moblkamera tycker jag. Har gjort det själv några gånger med för att prova. och det är svårt att få det bra tycker jag.
Frost

Re: mina bästa bilder från 2013 hitils.

Post by Frost »

Robert wrote:Trevligt att se dina bilder och du kan ju läggai n några av dem här med.

Bra bilder på månen för att ha fångats med moblkamera tycker jag. Har gjort det själv några gånger med för att prova. och det är svårt att få det bra tycker jag.

när jag fotar månen så brukar det viktigaste vara att ställa ner exponeringen och iso till 100-200, beroende på vilken fas den är i
Jag har dock fotat en hel del med spegelreflexkamera på stativ och i de två första bilderna så ser jag skakningsoskärpa som antingen kommer från kamerans spegelfällning eller när du tryckte av bilden. För nattfotografering så kör jag alltid med spegelfällning och antingen fjärrslutare eller tidsfördröjning. I övrigt så har du nog krämat ut det mesta som din Nikon D60 klarar av i den situationen speciellt med tanke på gatlyktorna.

jag har alltid ett stativ och kör på 10 sekunders fördröjning, fast skakningsskärpan kommer nog från att jag satt på ett plåt tak så när jag rörde mig så vibrerade kameran också.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Bilder”