Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: Solen 24/5 2013. WO FLT 110 och Lunt Herschelprisma. Närbilderna med Powermate 2.5 samt Powermate 2.5 kombinerat med barlow 2x. (Blir det 5x eller 4.5x?)

Lite färgvariation på helbilden, som består av 6 bilder, och jag märker nu att ihopslagningen inte blev helt perfekt. Någon som har tips på hur man kan ta bort färgvariation?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
mattssporre

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by mattssporre »

Cristofer,

Riktigt bra bild - man blir lite sugen att försöka själv :D

Har svårt att se "sömmarna" mellan mosaikdelarna men här är några tips som jag använt vid mosaiker - både DSO och månen.

PixInsight har bra verktyg för att göra mosaiker (jämnar ut "sömmarna" automatiskt - det finns tutorials på nätet) - men kan vara lite dyrt om nu mosaiker är det enda man tänkt använda det till.

I photoshop fick jag till en månmosaik genom att se till att sömmarna var tillräckligt "feathered" och genom att använda sig av masker och "levels".

Vad använder du för program?

Googla på "moon mosaic photoshop" eller "sun mosaic photoshop" eller "solar mosaic photshop" så dyker massor av tutorials upp. Men du kanske redan har kollat in dessa?

Med vänlig hälsning,
Matts
hansg

Post by hansg »

Verkligen utsökta bilder Christer!
Färgvariationerna (som inte jag kan se) spelar ingen roll och Solens naturliga färg är svår att fånga, är mer vit än gul, fläckarna är det viktiga och är fint fångade :good:
h-g
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar för kommentarerna.

Inga direkta sömmar, men man ser lite på kanten att det inte blivit helt bra. Jag har lärt mig en metod att använda "pseudo flats", så jag ska testa den senare för att ta bort lite av färgvariationen.

Return to “Bilder”