Samarbete med fackastronomer: AH Her

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
spamtest: JA

Samarbete med fackastronomer: AH Her

Post by wilt »

Dvärgnovan AH Her är föremål för ett samarbete mellan amatörer och mexikanska fackastronomer. Under perioden 29 maj - 18 juni kommer man göra mätningar av radialhastigheter, och till stöd för detta vill man få in fortlöpande fotometri. Såväl mätningar i V som visuella skattningar efterfrågas. Det är viktigt att man lägger in obsarna snabbt i AID , så att de kan användas för att tolka fackastronomernas spektroskopi.

När stjärnan är i utbrott räcker det med mätningar en gång per natt, men när den är i sjunkande ner mot minimum efterfrågas helst flera mätningar per natt, eftersom fackastronomerna vill kunna definiera tidpunkten för minimum. Läs mer här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Starsoft

Re: Samarbete med fackastronomer: AH Her

Post by Starsoft »

Hej

Tyvärr är det i den aktuella AH Her riktningen jag har mina träd, men det är onekligen ett intressant projekt att ta reda på hur mycket meningsfull fotometri man kan göra under sommaren på 60e breddgraden, kanske mer än man tror.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Synd att det är så sent på säsongen.

Sj'lv har jag lagt sakerna på hyllan för denna säsongen. Jag funderar även på att sälja min trotjänare TMB 100 f8.
akjalam2

Post by akjalam2 »

AH Her I utbrott 12.289 V natten till den 21/5.

/P
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

AH Her är en av många variabelupptäckter som gjordes av Lydia Ceraski. Hon upptäckte variabiliteten redan 1915 men det dröjde med publikationen till 1923 (artikel av Blazhko i AN).

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”