NGC4565 Nålen - Daniel L

Bilder från galleriet
Post Reply
Init4theimaging
spamtest: JA

NGC4565 Nålen - Daniel L

Post by Init4theimaging »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC4565 Nålen
Exponering: L 27x180 RG 9x180 B9x270
Fotograf: Daniel L
Teleskop: Quattro 8-CF GSO-corr
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Första LRGB:n
Första försöken med mini-guider(gick bra).
Första med GSO-korrektorn(mindre bra)
TS avstånds-rekomendation 70mm, är antingen helt fel eller så är korrektorn värdelös...
Tidsbrist gjorde att jag inte hadde någon möjlighet att laborera, men ska joxa med bland annat detta i sommar.
Bilden är beskuren mer än jag normalt skulle göra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: NGC4565 Nålen - Daniel L

Post by Lazze »

Jag tycker det är en riktigt fin bild på nålen. Vad är det som inte funkar med korrektorn?

/Lasse
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Jag tycker också det är en riktigt fin bild, runda perfekta stjärnor med fina färger över hela bilden, möjligen kan jag ana lite halos runt vissa stjärnor som kanske kan komma från korrektorn.

Korrektorer är annars något som jag har dåliga erfarenheter av, mycket varierande resultat och svårt att hitta vettiga åsikter på nätet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Init4theimaging
spamtest: JA

Post by Init4theimaging »

Hej grabbar, och tack.

Korektorn klarar inte (på 70mm iaf) ge i närheten av runda stjärnor utom precis i mitten.
Det gamla tricket att fokusera en bit från centrum hjälpte lite men här måste labbas med korrektor-sensor avstånd innan jag vet om det överhuvudtaget är lönt att behålla den. Det som fick mig att prova den var den angivna backfokusen på 70mm. Skulle innebära att jag bara behövde lägga till en 5mm förlängning gentemot ASA-korren. Minimala ändringar alltså.
Att den var billig gjorde att jag kunde beställa den direkt utan att behöva leva på nudlar resten månaden. Får väl se om det straffar sig ;)

De färdiga stjärnorna i bilden är resultatet av en närmast oetiskt redigering, där rundheten är resultatet av en manuellt framställd starmask och halosen är syntetiska och bara där för att ge mer liv i bilden.
Färgerna är dock materialets egna. Fick gräva lite djupare än vanligt för att locka fram dem bara. Färgbalansen är höftad då jag fortfarande inte har någon g2v-data...

Mvh,
Daniel

Return to “Bilder”