Ny bild i galleriet Objekt: M31 Andromedagalaxen Exponering: 30x30 sek Fotograf: Håkan Eriksson Teleskop: SW Skyliner 300p Kamera: Canon EOS 500D Kommentar: Bilderna stackade i DSS och editerade i GIMP.
Som riktig noob undrar jag hur du har fått till bilden med det teleskop du har och exponeringen på 30 sekunder.
Jag antar att du behöver följa jordens rotation med så lång exponering eller? hur gör du det, manuellt eller har du GoTO-system på det? För med GoTo får man väl ingen rotation av skopet utan bara i höjd/sidled?
Eller är det så lyckosamt att man får till sådana här bra bilder även med GoTo följning?
Har gått i köpatankar av ett dobson men inte riktigt vågat slå till än pga ev problem med att kunna följa vettigt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6
Jag har en Skywatcher skyliner 300p synscan. Alltså den med goto. Jag tycker den fungerar bra vid exponeringar upp till 1 min. Ännu lite längre om jag kopplar ihop den med datorn som kör Stellarium, upp till 1.30 ungefär. Den vridningen du nämner har jag inte märkt av vid dessa exponeringar. Däremot så ser man dom tydligt när man tar bildserier, men det fixar man till i DeepSkyStacker. Jag gillar mitt teleskop och man får mycket för pengarna. Men om man har en liten slant över finns det betydligt bättre grejer att investera i. Men det som jag tycker är ganska roligt är att man kan få till hyfsade foton även med en relativt liten budget.