Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Partiell Månförmörkelse
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Även om det knappast syns på bilderna så var det en partiell månförmörkelse som pågick när månen gick upp ikväll. Här är Månen på väg att passera bakom Högalidskyrkans dubbla torn.
Tagen med 400 mm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost
spamtest: JA

Re: - Peter Rosén

Post by gost »

Otroligt vacker och spännande bild Peter! Den lite runda formen på formen på Högalidskyrkans båda torn ger en stark sci-fi känsla.
Takashi

Post by Takashi »

Otroligt fin bild!

Ångrar bittert att jag inte dök upp nu kan jag säga! :-)
Nokturner

Post by Nokturner »

Mycket härlig arkitektur som verkligen kommer till sin rätt i det här perspektivet och med den förtrollande månen. Sci-fi känsla som sagt. Steampunk ligger också nära, fast jag ser på nätet att kyrkan är byggd i nationalromantisk stil med prisvinnande kyrktupp och allt. Extra bra att det lyser i ett av fönstren i det vänstra tornet med kyrktuppen. Kan bara instämma att bilden är mycket bra och fantasieggande.
Tompa

Post by Tompa »

Väldigt vackert!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
stoffe

Re: Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by stoffe »

Stämningsfullt och kul att du fick en fin förgrund oxå!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Morgan

Post by Morgan »

Den där bilden känner jag starkt igen ;)

Ska försöka hinna med att gå igenom mitt material i helgen så ska det kunna bli en timelapse på samma motiv.

Tack för en trevlig fotokväll Peter.
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Ja, vi hade på sätt och vis en osannolik tur. Efter en kanonfin dag började det mulna på rejält från väst ca 1 timme innan månuppgången och när det var dags kändes det ganska meningslöst att stå och stirra mot den östra horisonten.
Men plötsligt dök en fantastiskt vacker Måne upp som på beställning medan tunna moln seglade förbi och bidrog till upplevelsen, vilket ännu en gång visar att man inte ska ge upp. Den passerade sedan bakom båda spirorna så det blev en fantastisk inramning.
Jag gillar att den högra urtavlan påminner om min orangea Måne medan den vänstra mer liknar den som Göran Strand lyckades fånga 25 minuter efter den maximala fasen.
Det var näst intill omöjligt att se skuggningen på grund av molnen men möjligtvis kändes ljuset lite mera mjukt och dämpat än vanligt. Månen försvann helt bakom molnen ungefär 1 timma efter uppgången så vi kunde inte se den maximala fasen.
Morgan, jag ser fram emot din kommande timelapse. Det såg väldigt spännande ut på kamerans display.

Jag har jobbat klart en jättemosaik på 10 bilder och nästan 20.000 pixlars bredd som visar horisonten från Hammarbybacken och förbi Globen. En nerskalad version finns här: http://spaceweather.com/gallery/indiv_u ... 66gej4mrh1

/*Peter R
Nokturner

Post by Nokturner »

Ett fantastiskt panorama. Månen, Högalidkyrkan och globen är höjdpunkterna. Mycket fint ljus i bilden. Snyggt jobbat. Vilken utsikt du har!

Return to “Bilder”