M94 Cat eye galaxy - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

M94 Cat eye galaxy - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: M94 Cat eye galaxy
Exponering:
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: Skywatcher PDS 250
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: M94 Är en lite udda galax med två uppsättningar av av spiralarmar den inre syns tydligt medan den yttre ringen kan anas men inte mer.
Har pressat bilden kanske lite för långt men jag tyckte den yttre ringen är så interessant så jag valde att ta fram den och därmed få en lite väl hård bild.
Snett uppe till vänster sysns en ljussvag galax har inte lyckats ta reda på vad den har för beteckning. någon som vet? Har någon ett bra tips på ett program /site när man kan hitta dessa ljussvaga galaxer som ofta dyker upp i bilderna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula

Re: M94 Cat eye galaxy - Jörgen Johansson

Post by timokarhula »

Den ljussvaga avlånga galaxen uppe till vänster om M94 betecknas som SDSS J125009.86+405637.2. g-magnitud 17.7. Identifierade stjärnfältet kring M94 med planetarieprogrammet MegaStar. Noterade att bilden är spegelvänd och roterad 84º moturs från norr. Fick fram koordinaterna 12h50m10s, +40º56'35'. Matade in RA och DEC i NED, http://ned.ipac.caltech.edu/forms/nearposn.html , near position search, search radius 1'. NED listar 17 galaxer till men de är alla svagare. SDSS J125009.86+405637.2 har radialhastigheten 5428 km/s vilket motsvarar ett avstånd på ca 75 Mpc, dvs 240 miljoner ljusår.

/Timo K
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Även http://aladin.u-strasbg.fr/ har en tjänst för att identifiera objekt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej !

Tack för tipsen. Jag tycker det är väldigt roligt att leta "bi fångster" i form at ljusvvaga galaxer.
Har tidigare använd wikisky men den har tydligen en begränsning på mag 17 för jag har hittat tex mag 16.5 galaxer tidigare.

/Jörgen
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fint foto på M94.

Jonas grinde brukar markera galaxer i bakgrunden med PixInsight. Har inte provat det själv ännu då jag fick min trialversion av PixInsight igår.
Grinde

Post by Grinde »

Tjenare Jörgen, riktigt fina detaljer i galaxen!

Som du säkert märkt, så får man med fler galaxer än man tror i många bilder. Precis som Robert säger, så brukar jag köra PixInsight's funktion "Annotate Image", som markerar objekt ur M / IC / NGC / PGC katalogerna, samt Ra/Dec rutnät, riktigt läcker funktion. Självklart finns inte varje litet objekt med i katalogerna, men det brukar alltid vara fler objekt än vad jag kan räkna mig till med blotta ögat.

Hoppas det inte gör nåt att jag bifogar en annoterad version av din bild: Hela bilden visas inte här i forum-fönstret, men klicka på denna länk så får du upp bilden i ett eget fönster. Säg till om du misstycker, så plockar jag bort den tvärt.
M 94 - Annoterad
M 94 - Annoterad
m94_final_Annotated.jpg (1.42 MiB) Viewed 3797 times

Kör du med nån korrektor mellan tuben/kameran, och i så fall, vilken?
Ett tips som kan lyfta bilden ytterligare är att skaffa en flat-panel så du enkelt kan fixa "flats" för kalibrering av dina bilder, det blir mkt mkt lättare att dra fram svaga bakgrunds-galaxer om ljusstyrkan i bakgrunden är "plan", utan vinjettering.

Keep it up!
Mvh Jonas
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej Johan

Jag tar absolut inte illa upp tvärtom det är ju precis det här jag är ute efter. Skall försöka göra en liten test av olika program men pixelinsight verkar klart interessant.
Vad gäller bilden, jag har inte någon komakorrektor på den här bilden, annars brukar jag använda TS comacorrector.
Vingeteringen är mycket besvärande från den här tuben (för liten diagonal tror jag). Jag har använt flats men de hjälper inte hela vägen antagligen för att jag använder T-shirt metoden mot öppen himmel som är svårt att kontrollera exponeringen på.
Tänker byta tub av flera skäl och dessutom försöka bygga /köpa en light box för att få bättre kontroll på mina flats. Vad är en flat-panel jag "googlade" men fick inget bra svar, en variant på light box?

/Jörgen
Grinde

Post by Grinde »

Jag byggde en flat-panel efter instruktionerna i följande tråd: Flats - såhär enkelt gör jag , kan varmt rekommendera dessa. De kan köras med 220v nät-anslutning, eller med en standard 21mm 12v kontakt, bra i fält. Kört min i -28°C utan några som helst problem. Lättare att transportera än större ljusboxar som dessutom måste vara riktigt bra byggda för att ge ett riktigt jämn ljusstyrka över hela bildfältet.

Dessa flat-paneler går att köpa färdiga för astrobruk också, men har hört blandade recensioner av vissa märken, några är riktigt bra medans andra är direkt olämpliga för astrobruk. Så mitt råd är att du bör göra grundlig research om du bestämmer dig för att köpa en färdig lösning.

Return to “Bilder”