Jag är också på gång, fast här uppe blåser det ganska bra i byarna så jag får hålla mig lite lägre på den södra sidan av himlen så att jag kan ha halva taket stängt. Funderar på om eskimånebulosan i smalband kan vara något att prova på trots månen, nebulosan är så ljusstark så det kan kanske gå ändå? Jag har ännu inte fått mina RGB filter!
Om man syncar monteringen mpot Aldebaraan när man i verkligheten har riktat teleskopet mot Mars så blir datorn fundersam och känner inte igen stjärnhimmelen.....
En första 5 minuters exponering. Ser ganska br ut. Dock ser jag en reflektion av månljus (månen är ganska nära) troligen från Celestron Offaxis guidern
Temperaturen har sjunkit lite och stjärnorna blivit lite större så det var dags för en omfokusering. FokusMax är trevligt då. Bara trycka på en knapp och vänta 1 minut och sedan ha bättre fokus än jag får till manuellt på 10 minuter.
Då är jag också på plats i obset, -2 grader, nu näsan vindstilla, ca 10 cm snö med stenhård skare, men snön på taket har töat bort, den kan annars bli besvärligt tung.
Jag tog en lite lur i stället för att åka direkt ut hit, detta för att orka utnyttja timmarna lite senare utan måne.
Nu håller jag på och poljusterar, tar mycket längre tid för mig än för Robert, ovan som jag är och dessutom är mekaniken inte fulländad för poljustering, hålet i pelaren är lite för litet så det är bökigt att komma åt låsskruven.
Bra bild du fick Robert, min första bild i en serie blir nästan alltid kass.
-3 grader här men ingen snö och helt vindstilla. Hade inte elaka månen varit framme hade jag nog kört några timmar till inatt på någon rolig galax men eftersom den går ner först vid 3-tiden så avslutar jag tidigt
Fotograferar nu M93 som ligger lågt flr mig. Fotar mellan 2 hus och delvis genom en häck
Blir inte så bra men blir ju en bild för wikin i alla fall.
Nu är alla sladdar urkopplade och ilaggda i sin låda. Dator inne. Bara kvar att bära in teleskop och montering. Piren få stå kvar ute till imorgon som verkar bli klar med.
Efter en besvärlig poljustering så konstaterade jag att seeingen inte är något vidare i kväll, synd att jag inte har mina RGB filter, dom hade varit lämpliga nu. Även om månen inte gått ned ännu så har den försvunnit bakom träden och blivit rejält mycket mindre elak.
Kör just nu några 6 minutars luminans på M51 men jag har inga förhoppningar, ska tina upp en stund nu sedan ska jag prova med EOS kameran och 50mm objektivet igen. Ska köra på ISO400 den här gången, får se hur det blir.