Messier objekt 97 Uggle nebulosan - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

Messier objekt 97 Uggle nebulosan - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Messier objekt 97 Uggle nebulosan
Exponering: L23x10min,R9x10min, G9x10min, B7x10min.
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: SBIG STF-8300M
Kommentar: Den obeskurna varianten "Widefield" på Ugglenebulosan fotograferad i mitten på Mars från Näs-Högby strax utanför Uppsala. Oftast tycker jag att man får se croppade bilder på ugglan men det fanns så mycket mer spännande jox i bakgrunden på bilden också! Här kommer ugglan upplagd i full storlek 100%

Ugglenebulosan är en planetarisk nebulosa i stora björn. Nebulosan har en diameter på 1,5 ljusår och ligger på ett avstånd från jorden på 2600 ljusår (wikipedia fakta). Min allra första bild tagen med kyld CCD kamera som jag presenterar här på Astronet, och även premiär med att stacka bildmaterialet i Maxim dl.
Har använt flats på luminansen. Nybörjarmisstag (har nyss skaffat kameran) gjorde att jag tog flats till RGB på fel sätt, så inga flats fanns till RGB kompositen. Hade några stora mörka donuts där som jag fick smussla bort först i Photoshop innan jag lade luminansen ovanpå. Hade ngt dålig fokus i någon/några av RGB kanalerna visade det sig. Fokus ställt manuellt med bathinovmask.

Mvh Gunnar,

Image
Klicka for att se stor version av bilden
LasseH

Re: Messier objekt 97 Uggle nebulosan - Gunnar Wilhelmsson

Post by LasseH »

Grattis till en väldigt trevlig och tekniskt bra bild. Att studera alla små galaxer i bakgrunden ger mig lite Hubble deep fieldkänsla.
Mvh,
LasseH.
Tompa

Post by Tompa »

Snyggt! Det verkar som att du fått bra ordning på tuben! Vad var problemet med RGB-flatsen?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
ThomasK

Post by ThomasK »

Det fullkomligt kryllar av små galaxer i bilden, ju mer man ser på den ju mer hittar man. Kommer att tänka på Aintno #47 när jag ser M97 (Observe a star in each eye of M 97). En stjärna syns i högra ögat, men det vänstra verkar stjärnlöst...
Thomas Karlsson
Tompa

Post by Tompa »

Hej,
Grinde inspirerade mig att testa annotation-funktionen i PixInsight, jag bifogar bilden. Kul funktion det där! Många galaxer var det och ännu fler som inte har annoterats...
Gunnar, om du misstycker plockar jag ned den direkt!

Mvh,
Tomas W
owl_wide_web_Annotated.jpg
owl_wide_web_Annotated.jpg (3.23 MiB) Viewed 5153 times
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Grinde

Post by Grinde »

Det här var så bra att det nästan blev löjligt...
Den annoterade höjde ribban ännu mer, tror du kör en av de de mest prisvärda riggarna i landet just nu, vilken prestanda!

Pröva köra en sväng med hasta-la-vista-green(HLVG) och se om det blir bättre, jag tycker det går att ana gröna halos runt vissa stjärnor
Morgan

Post by Morgan »

Mycket vacker bild på Ugglan och även jag fascinerades direkt över alla galaxer som framträder i bilden.
Gunnar jag håller helt med dig när det gäller att inte beskära bilderna så mycket för det förstör perspektivet av objektet och man missar alla små detaljer som finns, som i ditt fall med de små svaga galaxerna.

Kanonbild :good:
// Morgan
perfrej

Post by perfrej »

Glimrande resultat!

190:an är verkligen en riktig "dark horse" i dessa sammanhang. Jag har äntligen fått hyfsad kollimering med min med nya sekundären så väntar jag bara på mörker :(

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
gunnar

Post by gunnar »

Tack så jättemycket för era positiva kommentarer allihop!
Jag fascinerades själv av alla galaxer som kryllar omkring i bakgrunden och även om M97 var "the goal" att fånga under dessa två nätter så tycker jag faktiskt att den rödblå bollen blev mindre intressant än det som lurar i själva bakgrunden. Därför ville jag så gärna lägga upp bilden i fulla storleken.

Tack Tompa för den annoterade bilden, är annoteringfunktionen en plugin till programmet eller ingår den i grundversionen? Det är verkligen en intressant funktion som du säger, skulle vara kul att kunna presentera bilder på det sättet i bland.

Jonas, jag ser dom gröna halos som du menar, det var en hel del problem med stjärnorna. Har alltid probs med stjärnor tycker jag. Körde HLVG när jag processade bilden men jag nådde en gräns där det blev till nackdel för m97 men fortfarande gjorde effekt på stjärnorna. Har inte klämm riktigt på maskeringslager ännu men ska (måste) försöka att lära mig. Jag vill köra HLVG på endast stjärnorna. Tips mottages gärna!

Tompa! felet på rgb flatsen var att jag glömde :S binna 2x2 på dom. Provade att göra om storleken på flatsen men det gick inte så bra ändå så blev tvungen att skippa flatsen.

Hälsningar
Gunnar
gunnar

Post by gunnar »

Bilden uppdaterad. På Jonas förslag körde jag en sväng med HLVG på stjärnorna och fick bort dom flesta gröna halos som fanns! :)

Gunnar

Return to “Bilder”