Jag blev nyfiken på hur jag ligger till med mina instrument i förhållande till Hans resonemang.Jag är smålänning, och därför har jag alltid sett till att inte spendera mer än en krona per instrument och publicerad observation (med ett undantag: en 12x80 fältkikare som kostade 750 kr men som jag inte gjort 750 observationer med). Ett lite annorlunda sätt att räkna, men rätt rimligt egentligen. Man ställer kostnaden mot vad man får ut av inköpet sett till astronomiska resultat.
Men först vill jag modifiera det hela lite. Dels väljer jag att titta på de instrument jag använt för publicerade visuella observationer av variabla stjärnor. Jag bortser alltså från visuella observationer av djuprymdsobjekt, planeter, månen, solen med mera, liksom från observationer på film eller CCD. Observationerna måste vara publicerade (en observation som ligger i byrålådan är ingen observation). Inläggning i SVO alternativt AAVSO International Database räknas som publicering. Dels väljer jag att titta på den sammanlagda kostnaden för mina instrument. Det blir lite bökigt att gå igenom alla mina obsar och separera ut vilka som var gjorda med vilka instrument.
Låt oss definiera Bengtssonkriteriet: det uppfylls när en variabilist gör så många observationer med en given instrumentpark att kostnaden blir en krona per observation eller mindre. För att ange hur nära en variabilist ligger i förhållande till Bengtssonkriteriet inför vi Bengtssonkoefficienten, Bk, definierad som
(summan av de använda instrumentens kostnad) / mängden publicerade obsar.
Vid Bk = 1.0 eller lägre har man alltså uppfyllt Bengtssonkriteriet. Det firas på lämpligt vis. Kanske genom inköp av ett nytt instrument.
Mina instrument är:
8 x 21 monokular inköpt på Teknikmagasinet för 99:90.
6 x 30 Carl Zeiss Silvamar köpt av en loppishandlare på Clemenstorget. Pris: 60 kr.
60 mm refraktor. Pris: 0 kr, julklapp 1978 (?).
15 x 70 Celestron Skymaster, inköpt för 775 kr.
Skywatcher hopskjutbar Newton 20 cm f/6 på dobsonmontering, inklusive Plössl 25 och 10 mm: 4 250 kr.
Explore Scientific 82 grader 6.7 mm okular, 1590 kr.
Summa 6775 kr.
I dagsläget har jag gjort 2614 publicerade visuella obsar. Jag ligger därmed på Bk = 2.59 och har alltså en bit kvar innan jag uppnår Bengtssonkriteriet.
/Gustav