UGCA 205 Sextans A - M Johansson, L Hermansson, P Holmström

Bilder från galleriet
Post Reply
MatsJ
spamtest: JA

UGCA 205 Sextans A - M Johansson, L Hermansson, P Holmström

Post by MatsJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: UGCA 205 Sextans A
Exponering: L: 3x10 min
Fotograf: M Johansson, L Hermansson, P Holmström
Teleskop: OGS RC 41cm f/9
Kamera: Atik 11000M
Kommentar: Timo Karhulas anmodan kommer här en bild på Sextans A. Galaxen är medlem i lokala gruppen och belägen på ca 4 miljoner ljusårs avstånd. Många av de upplösta stjärnorna är unga blå jättar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
En invers variant
En invers variant
SextansA_inv.jpg (1.07 MiB) Viewed 2120 times
wilt
spamtest: JA

Re: UGCA 205 Sextans A - M Johansson, L Hermansson, P Holmst

Post by wilt »

Wow! Jag gillar förresten den negativa versionen bäst.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula

Re: UGCA 205 Sextans A - M Johansson, L Hermansson, P Holmst

Post by timokarhula »

Tack Uppsala-gänget för det fina fotot på Sextans A! Verkligen kul att ni visar oss hur galaxen ser ut och dessutom med en bild med tydlig upplösning i stjärnor. Det är inte så ofta man ser amatörfoton på en av Sextans dvärggalaxer. Ert negativa foto är i klass med Digitized Sky Surveys bild (POSS2/UKSTU Red)! Sextans B som jag såg för nästan exakt ett år sedan var faktiskt något enklare att se med 10-tummaren än Sextans A. I visuell svårighet är de ungefär i klass med Leo I. Alla dessa galaxer är "anonyma", dvs de finns inte upptagna i NGC-katalogen utan har upptäckts på fotografiskt vis.

"Stjärnklumpen" nere till vänster var den mest framträdande delen i galaxen och syntes tidvis och med svårighet med 250x förstoring. Galaxen i övrigt tedde sig spöklik och hade en mycket låg ytljusstyrka. Med en manuell svepning av tuben över synfältet syntes galaxen som en något ljusare del av himlen, likt Gegenschein sett med blotta ögat. Sextans A är inget nybörjarobjekt! :D Galaxens relativt låga höjd på 24º gjorde inte min observation enklare heller natten mot den 6 april. Man ser på fotot att galaxen är mycket speciell och saknar helt spiralstruktur. Sextans A blev förresten min 19:e observerade medlem i den Lokala galaxgruppen. Några till ska väl vara möjliga att se. :)

/Timo K

Return to “Bilder”