Dubbelhopen m.m. (fältet runt Barnard plåt 1 och 2) - Patrik Holmström

Bilder från galleriet
Post Reply
glappkaeft
spamtest: JA

Dubbelhopen m.m. (fältet runt Barnard plåt 1 och 2) - Patrik Holmström

Post by glappkaeft »

Ny bild i galleriet
Objekt: Dubbelhopen m.m. (fältet runt Barnard plåt 1 och 2)
Exponering: 21 x 150 sek
Fotograf: Patrik Holmström
Teleskop: Canon 70-200 mm F4L
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Jag har använt 21 stycken oguidade 150 sekunders exponeringar (tot 52,5 min) med Canon 70-200 F4L objektivet inställt på 100 mm, F/4 och ISO 1600. Kalibrering med darks, flats och darkflats. Antingen så presterar in objektivet inte lika bra bilder vid 100 mm vid andra brännvidder eller så missade jag fokus en aning. Effekt på bilderna liknar dock bildfältskrökningen på glasplåtarna.
Jag har medvetet pressat bilden en hel del utöver det vanliga för att efterlikna glasplåtarna och markerat upp en del av de objekt som Barnard antecknade samt ett par mer moderna beteckningar. Tyvärr så saknar de digitala reproduktionerna på nätet en hel del av originalens mer subtila kontraster som återges bra i boken.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
glappkaeft

Re: Dubbelhopen m.m. (fältet runt Barnard plåt 1 och 2) - P

Post by glappkaeft »

På VSP så fick jag boken "A Photographic Atlas Of Selected Regions Of The Milky Way" (sammanfattande PDF) författad av E.E. Barnard (från Jan Sandströms bibliotek) som pris för delad tredje plats i tipsrundan.

Barnard är en av de mer historiskt viktiga astronomerna vars forskingsinsats handlade mycket om nebulosor där han gjorde betydande upptäckter (ex. Barnard´s Loop i Orion). Utöver detta så studerade han bl.a. i stjärnors egenrörelser (bl.a. Barnard´s stjärna som fortfarande har egenrörelserekordet på 10.3 bågsekunder/år) och planeternas månar inklusive upptäckten av Almathea, Jupiters 5:e måne, som var den första upptäckten av en måne sedan Galileo Galilei 1609.

Boken ger en fascinerande inblick i den del av Barnards forskning som resulterade i en katalog över 349 mörka nebulosor vilket jag som har ett sidointresse av vetenskaps- och idéhistoria tänder på. Den största delen av boken innehåller reproduktioner och data från de fotografiska glasplåtarna som Barnard använde för att konstruera en katalog över 349 mörka nebulosor och jag inspirerades av tanken att göra något med anknytning till dessa plåtar. Jag bestämde mig att med enkla men moderna amatörverktyg (d.v.s. min Canon 600D, CG-5 montering samt Sigma 24-70 F2.8 EX och Canon 70-200mm F4L) försöka reproducera några av Barnard´s glasplåtar.

Barnards plåtar togs huvudsakligen med "Bruce Photographic", ett vidvinkelteleskop som stod färdigt i april 1904 efter att donationer möjliggjort att Chicago universitetets Yerke Observatorium kunnat köpa in kameralinser som tidigare använts för porträttfotografering med kollodiumnegativ. Då denna teknik krävde väldigt mycket ljus så fick han på detta vis tillgång till 6 och 10 tums Petzval dubbletter! Flera tuber konstruerades från dessa porträttfotolinser vilket beskrivs i en av Barnard´s forskningsrapporter (inkl bild på teleskopet).

Tyvärr så är nästan alla fälten som beskrivs i boken svåra att nå från Sverige under april och en hel del är i princip omöjliga året runt då de täcker fält i Skytten och andra sydliga stjärnbilder. Plåt nr 1 från september 1904 (centrerad på dubbelhopen (pdf) med Barnard 201 {355 min med 10"teleskopet - data från Yerkes plåtarkiv} och plåt 2 från december 1907 centrerad på IC 1484 NW om dubbelhopen (pdf) {315 min med både 6" och 10"}) är dock tagna i Perseus urkanter på gränsen mot Cassiopeia. Trots att området som dessa två plåtar täckte stod som sämst möjligt i norr under fototillfället så blir detta ändå ett första test (alla övriga fält står ännu sämre för tillfället).

Varför Barnard bara katalogiserade en mörk nebulosa på dessa två plåtar vet jag inte. Både på mina bilder och hans egna plåtar så finns det många fler mörka områden. Kanske var de andra områdena för uppenbara?
Timaoes

Post by Timaoes »

Kul och lite udda astrofotoprojekt! Associerar även till Rune Fogelquist fotografiska stjärnatlas. Ser fram emot fler mörka nebulosor.

/Johan
ThomasK

Post by ThomasK »

Det var ett kul projekt du satt igång och intressant att läsa det du skriver. Sandströms bok om Bernard-nebulosorna verkar verkligen ha kommit till rätt person. Lycka till med projektet i fortsättningen.
Thomas Karlsson
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Timaoes wrote:Kul och lite udda astrofotoprojekt! Associerar även till Rune Fogelquist fotografiska stjärnatlas. Ser fram emot fler mörka nebulosor.
Har tittat runt på nätet och utöver denna tråd och en artikel i asterisken 2008/1 så hittar jag inget om Rune Fogelquists fotografiska stjärnatlas. Det finns dock exempel av Rune's bilder på nätet, t.ex. Kalifoniennebulosan och "stjärnmolnet i Svanen". Är de dessa bilder du syftar på eller finns det mer information någon annanstans?

För tillfället så lutar det åt att jag till hösten försöker skapa en mosaik över de områden som Barnard täckte i området runt Cepheus och Svanen.

Return to “Bilder”