Äntligen...

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft

Äntligen...

Post by Starsoft »

Till sist efter lång och trist väntan så skymtas en liten fläck klar himmel över gävletrakten. Visserligen med en nära fullmåne som skär som en kniv genom en desperat astrofotograf, men ändå ett tillfälle att borsta bort rost, spindelväv och fågelbon från utrustningen. Kanske finns det också en liten chans till ett par mörka timmar innan månen blir allt för omöjlig, vi får se vad det går att fånga.

Hoppas det klarnar upp på fler håll ikväll :D
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft

Re: Äntligen...

Post by Starsoft »

Det blev ett kort men riktigt bra obs tillfälle i fredags. Temperaturen var runt noll, vinden var måttlig men med kraftiga vindbyar, jag trivdes ganska bra i min skoteroverall. På marken fanns ett tunt snötäcke som gjorde att det blev ganska ljust ute även innan månen kom upp, trots det så syntes vintergatan som ett svagt band.

Utrustningen hade klarat uppehållet riktigt bra, det var inga problem alls att komma igång, poljusteringen hade också stått sig trots att kylan kommit och gått i flera omgångar, men kanske hade tjälen i marken aldrig försvunnit.

Eftersom jag inte riktigt har kunna släppa tanken på cepheiderna i M33 så tänkte jag exponera ett par timmar innan månen kom fram, seeingen verkade bra så det skulle kunna bli ett användbart resultat. Det skulle bli min femte session på M33 i vinter i så fall, hur många som skulle behövas innan det skulle gå att få fram först periodtid och sedan helst en ljuskurva från en cepheid vet jag inte riktigt men säker minst tio gånger så många. Jag körde med 12 minuters exponeringar och med påslagen flexkompensering fungerade det perfekt, men efter en dryg timme så drog det in molnslöjor så det blev bara 5 st exponeringar men för en gångs skull verkade både tranparans och seeing vara bra så resultatet blev utmärkt och mina variabler syntes bra.

Medan jag exponerade M33 så tog jag fram min moddade EOS300D, satte på ett 50mm EF 1,8 objektiv och satte kameran på en EQ2-3 montering för att ta reda på om den kombinationen skulle vara användbar. Började med en kort serie jpg bilder med f/4, 30s och ISO800 för ett inledande test och resultatet blev långt över mina förväntningar. Men när jag sedan ställde in kameran för att ta RAW bilder så visade det sig att batterienra i monteringen tröttnat så någon riktig bild blev det inte, men om vädret står sig i kväll så tänker jag prova att ta en rejäl serie på Orion som stått på min wide field önskelista länge. Lägger in bilden på stjärnbilden Kusken så ni kan se hur det såg ut, bilden är rätt så kass genom att det är en stackad jpeg serie om 9 bilder men det går i alla fall att se att optiken klarar sig hyggligt, bilden är inte beskuren men den är krympt.

Image

Biden verkar bli beskuren i forumet så här är en länk til bilden.

http://www.hemlin.se/astro/kusken_1.jpg

Den starka stjärnan till vänster är capella, till höger syns de tre öppna stjärnhoparna M36, M37, M38, ännu längre till höger och högre upp syns också nebulosan IC 405, grodyngelnebulosan, tittar man noga kan man också se någon fler nebulosa och öppen stjärnhop.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Allmänt”