m101 Pinwheel galaxy - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

m101 Pinwheel galaxy - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: m101 Pinwheel galaxy
Exponering: Ha:255min B:100min VR:75min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Inspirerad av Anders (starsoft) gjorde jag ett försök med fotometriska BVR-filter samt Ha. Allt binnat 1x1. B-kanalen skulle ha behövt lite mer tid, men nätterna blir kortare och kortare...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Lars-Gunnar

Re: m101 Pinwheel galaxy - Tomas Wikander

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Vilken tid har du på de enskilda subbarna i denna bilden? Den är lite mörk men jag tycker den är läcker, Ha regionerna framträder väldigt fint. Det är ingen lätt pjäs att fota och bildbehandla, är bilden croppad?

Kör du med Pixinsight?

Många frågor men är lite nyfiken på ditt teleskop

M.v.h

LG
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Inte så illa pinkat! Som förvånansvärt många "showpiece objekt" så är M101 ganska svår att fånga. Bilden har fina stjärnor och är "lagom" bearbetad. Eftersom du har så mycket med färg- och Ha-data så är nog det enklaste sättet att förbättra din bild (eller andra framtida försök) att klämma in ett par timmar signalrikt luminansdata för att kunna öka kontrasten i de svagare delarna av galaxen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Tompa

Post by Tompa »

Tackar,

den här bilden kom till av bara farten. Jag hade gjort allt klart för fotometribilder när det började strula. När jag till slut fick igång grejorna gav jag upp fotometrin och siktade in mig på m101 och testade att plåta med BVR. B: 205min. V och R: 15x5min respektive. Ha: 19x5min samt 16x10min. Bilden är croppad eftersom jag inte lyckades centrera Ha-datat mot BVR-datat. Inte mycket dock, min sensor ger 3326x2504 pixlar och jag har croppat bort som mest 150 pixlar i sidled. Därefter skalade jag ner bilden till 1800x1315 för att passa i bildskärmen.
Bilderna är kalibrerade i Maxim DL (bias, dark,flat) och processade i Pixinsight (DBE, färgbalansering, levels och brusreducering) samt PS (sharp samt slutjustering).
Teleskopet är jag på det stora hela nöjd med, i och för sig har jag inte mycket att jämföra med. Jag bytte till Moonlite-fokuserare i somras och har nog inte lyckats få till kollimeringen till 100 efter detta. Kameran behöver därefter justeras så att den sitter helt plant, vilket den inte gör nu. Det ska bli det första jag gör vid säsongstart nästa år, sen ska grejorna sitta fast monterade.

Jag har ljusat upp bilden lite. Den blev ju lite mörk först, jag har alltid lite problem med att bakgrunderna på mina bilder blir lite röriga. Därav vill jag gärna mörka ner för att kamouflera. Jag behöver med andra ord utveckla min förmåga att behandla bakgrunden på ett bra sätt. Tips emottages tacksamt!

Mvh,
Tomas W
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Tompa wrote:Jag har ljusat upp bilden lite. Den blev ju lite mörk först, jag har alltid lite problem med att bakgrunderna på mina bilder blir lite röriga. Därav vill jag gärna mörka ner för att kamouflera. Jag behöver med andra ord utveckla min förmåga att behandla bakgrunden på ett bra sätt. Tips emottages tacksamt!
Bakgrunder och svag nebulositet är nog de svåraste bitarna att få till. Jag kör med tre huvudsakliga knep. Jag brukar först skapa en väldigt överexponerad bild där bara bakgrunden och de svaga delarna av objektet syns så att jag vet vad som potetiellt finns att hämta i materialet. Sedan jobbar jag med många små justeringar i separata justeringslager där jag gör relativt små förändringar i varje lager. Efter varje lager brukar jag sedan slå av och på (blinkjämföra) lagret för att se om man har sabbat något i bilden.

Om det inte räcker så brukar jag sedan börja jobba med masker. Idén är att begränsa operationer som förstör t.ex. bakgrunden till de ljusare/signalstarka delarna av bilden. Då går det t.ex. att dra upp färgmättnad, kontrast och skärpa betydligt mer. Det går också att använda lager för att jobba endast med bakgrunden för att exempelvis minska ev. färgbrus genom att dra ner färgmättnaden.

Denna mask använde jag på Panstarrs/M31 bilden för att öka färgmättnaden på stjärnorna och de ljusare delarna av objekten (svart ingen effekt - vitt full effekt). Jag har utgått från bilden som den var just då och dragit i nivåerna så att den överenstämmer med det jag vill uppnå.
mask.jpg
mask.jpg (102.75 KiB) Viewed 2877 times
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Lazze

Post by Lazze »

Riktigt bra bild på M101. Jag håller med om att det är betydligt mer svårfångat än man först tror.

När du skriver att det var svårt att centrera Ha-datat, menar du då pga att det var svårt att aligna bilderna i Maxim eller att kameran roterat mellan exponeringarna?
Sen har jag också problem med kameratilt som jag inte lyckats lösa. Det bästa vore om det funnes någon form av testpanel som man kan använda i dagsljus så man slapp mecka med grejorna i mörker och kyla när man felsöker, men jag har inte läst om något sånt än.

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Tack Lasse,

jag var lite otydlig där... Ha-bilderna är från två tillfällen och när jag ställde in för foto vid det andra tillfället slarvade jag med att centrera galaxen, så den serien blev ca 150 pixlar felcentrerad.
Ja, det här med kameratilt och kollimering kan göra en gråhårig. Nu har jag i och för sig inte så mycket kvar, men ändå...
Jag ska försöka med CCD inspector och se om det kan hjälpa en på traven.

Tack för tipsen Patrik, jag har lite kvar att lära!

Mvh,
Tomas W

Return to “Bilder”