M45 - Dag Holm

Bilder från galleriet
Post Reply
BumpaBerra
spamtest: JA

M45 - Dag Holm

Post by BumpaBerra »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45
Exponering:
Fotograf: Dag Holm
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Mitt första foto här. Har mycket att lära. Har ej fått till Guidningen att fungera ännu. Troligen då jag är Rooki på Polinställningar på min CGEM. Bilden är tagen med en EOS 5D MK II moddad genom en C11 EDGE och med Hyperstarlins F2. Har fotat i hela mitt liv men detta är en helt ny fachinerande värld som öppnar sig för mig. Mitt första foto här. Har mycket att lära. Har ej fått till Guidningen att fungera ännu. Troligen då jag är Rooki på Polinställningar på min CGEM. Bilden är tagen med en EOS 5D MK II moddad genom en C11 EDGE och med Hyperstarlins F2. Har fotat i hela mitt liv men detta är en helt ny fachinerande värld som öppnar sig för mig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
glappkaeft

Re: M45 - Dag Holm

Post by glappkaeft »

Det verkar som om din hyperstar ger riktigt bra stjärnor ända ut i kanten även med 5Dn. Imponerande! Vilken exponeringstid har du kört och hur många bilder?

Två funderingar, den första är att det verkar som om det finns något som liknar en reflex vid kl 10 på alla (ljusa) stjärnor. Eftersom den ligger på samma ställe över hela bilden så kan det vara ett problem vid stackningen (en av bilderna kan ha kommit fel).

Den andra är att du nog du bör fundera på att flats när du väl fått till polställningen och guidningen. Viginetteringen verkar vara kraftig vilket gör att det blir mycket bökigare att få ett bra resultat vid bildbehandlingen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
BumpaBerra

Post by BumpaBerra »

Du har nog helt rätts
Ska börja om från början. Har kört den ett antal gånger genom Nebulosity och har väl somnat av. Det är 13 exponeringar a 20 sekunder + darks. Det är lite andra tricks också i PS än jag är van vid. Lite plock med att få fram Nebulositeten runt stjärnorna.
Jo jag har mycket att lära mig framöver. Framförallt att få ordning på polinställning och Loadstaren. Har Du någon ide vad jag kan förvänta mig att en CGEM klarar oguidat med en C11? Har fått allt från 5 sekunder till 300 sekunder schyssta bilder. Tyvärr verkar det vara mer slump än användarens skicklighet.
glappkaeft

Post by glappkaeft »

BumpaBerra wrote:Du har nog helt rätts
Ska börja om från början. Har kört den ett antal gånger genom Nebulosity och har väl somnat av. Det är 13 exponeringar a 20 sekunder + darks. Det är lite andra tricks också i PS än jag är van vid. Lite plock med att få fram Nebulositeten runt stjärnorna.
Jo, det är när man föröket lyfta fram svag nebulositet och liknande som man kännar mest på att använda flats om man har viginettering. Ofta så är viginiteringen kraftigare än nebulositeten så det är svårt att undvika att förstärka även viginitteringen.
Jo jag har mycket att lära mig framöver. Framförallt att få ordning på polinställning och Loadstaren. Har Du någon ide vad jag kan förvänta mig att en CGEM klarar oguidat med en C11? Har fått allt från 5 sekunder till 300 sekunder schyssta bilder. Tyvärr verkar det vara mer slump än användarens skicklighet.
Jag har ingen erfarenhet av CGEM monteringen men med den betydligt klenare/billigare EQ-6 monteringen borde klara 5-6 minuter med 550 mm brännvidd om den är perfekt polinställd. Troligtvis klarar CGEM monteringen av mer men för långa oguidade exponeringar så är det i första hand polställningens noggranhet som avgör (+ mjukvaruknep som PEC-träning och pekningsmodeller).

Det finns en del mer exakta metoder för att förfina polställningen efter man använt t.ex. polsökaren. Dessa tar mer tid men de fungerar bra om man om man ska ha monteringen uppställd permanent eller en längre tid, googla t.ex. "drift align". I övrigt så gäller det att vara mycket noga med hur man vrider skalan på polsökaren samt dubbelkolla att polsökaren är kollimerad med teleskopets axel.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
BumpaBerra

Post by BumpaBerra »

Tackar för informationen.
Får göra en djupdykning i Polinställningens förtrollade värld. Har polinställt på polstjärnan i centrum men det räcker tydligen inte utan jag måste väl ta hänsyn till dess rotation rund himlasfärens faktiska pol.
Jag har min utrustning flyttbar. Lastar allt i min King Cab och ger mig ut bland fjäll och Fjordar på Norges Nordvestland. Tydligen är det kunskapen som är svårast att lasta.

Tack och bock

Dag

Return to “Bilder”