Objekt: Protuberanser
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Lunt LS80THa
Kamera: IS DMK31
Kommentar: Soliga dagar brukar jag ibland plocka ut min PST för att se om något spännande pågår på solen. Idag var en sådan dag. Ungarna verkade rätt nöjda och jag hämtade min lilla soltub.
Jag såg ganska direkt att jag var tvungen att plocka fram Lunten, två stora dominerade protuberanser visade sig tydligt i min PST.
Det blev några snabba exponeringar på dessa vackra protuberanser, men under urusla förhållanden. Solen gick efter ett tag ner i grenverket på grannens träd och det var väldigt mycket turbulens i luften, dessutom pockade barnen på en del uppmärksamhet, så denna bild kanske mer skall ses som resultatet av ett stresstest på en astrofotograf

Bilderna blev lite för underexponerade så jag har fått dra i dom ganska hårt för att få fram detaljer. Dessutom är det ett litet lapptäcke av bilder med och utan 2,5x PM för att kunna visa båda solskiva och protuberanser.
Protuberansen till vänster i bild kikade jag en del på genom Lunten efter exponeringarna var klara och den var en fantastiskt vacker syn med sin löst hängande struktur.
Imorgon är väderprognosen lovande, då skall jag i lugn och ro försöka fånga lite bättre bilder av den stora solfläck som nu dominerar solskivan.

Klicka for att se stor version av bilden