Det blev ytterligare en serie under natten, men jag har inte lyckats ringa in vare sig maxima eller minima. Jag ska försöka i natt igen, till slut lär man väl lyckas!
Serierna runt S Com kom till mest av en slump. Jag satt och väntade på att KR Lyr skulle stiga tillräckligt högt, då jag kollade runt på SVO och såg att Pierre obsat denna och att den var kortperiodig. Sagt och gjort, det blev en serie som i sin tur gav två andra kortperiodare inom samma fält: RW Com som fångades på väg ner i mörkret samt LP Com som var på väg uppåt i stället. Dessa tre ska bli kul att följa, även till hösten.
Under dagen har jag passat på att scanna igenom bilderna (220 stycken) från fältet kring KR Lyr med hjälp av vphot. Jag gjorde tre intressanta upptäckter inom fältet, varav en skulle kunna vara en stjärna av algol-typ. Jag klistrar in kurvorna här:
Den första känns lite algol-aktig, position: RA 18:28:40.86 dec +37:16:41.84

Nästa verkar lite mer oregelbunden, position: RA 18:29:47.54 dec +37:45:01.53

Den tredje verkar vara mindre oregelbunden, position: RA 18:30:16.31 dec +37:28:47.53

Förhoppningsvis går det att få mer data under natten, så kan man försöka sig på en vettig periodbestämning. Det skulle vara bra att kunna ladda upp dessa i SVO så att man kan laborera där och givetvis att datat blir tillgängligt för fler laboranter. The more the merrier!
Simma lugnt,
Tomas W