Startrails över Hålanda - Starfish

Bilder från galleriet
Post Reply
Starfish
spamtest: JA

Startrails över Hålanda - Starfish

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: Startrails över Hålanda
Exponering: 2 timmar 47 minuter, 1600ISO
Fotograf: Starfish
Teleskop: Canon EF-S II 18-55mm
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: Min första startrail, har bestämt mig för o hålla på med widefield och sakta bli bättre så alla kommentarer är välkommna :)

Mvh Marko

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze

Re: Startrails över Hålanda - Starfish

Post by Corpze »

Vilken bländare har du kört på? känns som att bilden är lite överexponerad / för kort skärpedjup. Om jag hade tagit bilden hade jag försökt fått förgrunden skarpare, om man nu vill ha med nåt i förgrunden då vill säga :)
Stjärspåren såg kanon ut!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Starfish

Post by Starfish »

Corpze wrote:Vilken bländare har du kört på? känns som att bilden är lite överexponerad / för kort skärpedjup. Om jag hade tagit bilden hade jag försökt fått förgrunden skarpare, om man nu vill ha med nåt i förgrunden då vill säga :)
Stjärspåren såg kanon ut!
Tack för tipsen Corpze! Ska tänka ut va jag kan göra inför nästa, känner också lite av att man hade kunnat få ett större djup och även skärpa, tänkte att nästa gång ta bild under dagen sedan natthimmeln :D kanske kan bli nått snyggt

Vilket f-tal rekomenderar ni\du?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
gost

Post by gost »

Marko, jag tycker dina stjärnspår är förträffliga, väldigt rena och snygga spår med bra färger.

Förgrunden håller jag med om att den är alldeles för utbränd. Det ser ut som du ljusmålat lite med en ficklampa, eller? Jag tror i det här fallet hade det nog inte behövts. En silhuett av stolen hade räckt som motiv tycker jag. Då kan man fantisera lite om att få sätta sig där och njuta av utsikten. Kolla också att motivet är helt synligt, nu är stolen lite beskuren upptill och det är lite synd.

Fortsätt experimentera så kommer det bli riktigt bra till slut.
Corpze

Post by Corpze »

Oj, hade glömt bort att svara, jag vet inte vilken bländare du använt men 6.3/7 nånting hade inte gjort nåt att prova med... annars skulle jag lyssna med stora öron på allt Göran säger :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”