Norrsken & PanStarrs - Morgan Fröwall

Bilder från galleriet
Post Reply
Morgan
spamtest: JA

Norrsken & PanStarrs - Morgan Fröwall

Post by Morgan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken
Exponering: 6sek
Fotograf: Morgan Fröwall
Teleskop: Canon 17-55 f/2,8
Kamera: Canon 60D
Kommentar: Allt blir inte som man tänkt sig...

Jag var ute för att plåta PanStarrs, men fick inte riktigt till det då jag såg att norrskenet uppenbarade sig precis som jag upplevt den ett par dagar tidigare i fjällen.

Jag plockade ner min refraktor och pluggade i den enda objektivet jag hade med mig...

Fel kamera (Canon 60D) och fel glugg Canon 17-55 f/2,8 och på helt fel plats där jag inte kunde plåta i norr utan det blev en nordvästlig riktning, utan någon bra vy.
Ändå fick jag bilder som jag aldrig har upplevt i Stockholm tidigare på de år jag bott här. En bonus är att jag även lyckades få med PanStarrs på bilden.

En liten timelapse sekvens som kommer lite senare...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
// Morgan
Peter R

Re: Norrsken & PanStarrs - Morgan Fröwall

Post by Peter R »

Fel, fel, fel och ändå så rätt :good: :good: :good:
Otroligt elegant norrskensbild och kometen ligger så perfekt mellan norrskenet och kondensstrimman från ett flygplan. Dessutom tagen från Stockholm!

Och tack för att du ringde och varnade. Jag kom ut lite sent men hann precis se några rödlila strimmor innan de slocknade och det var första gången någonsin.
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Tack för kommentaren Peter.
Jag har bearbetat bilden lite till, men har inte kommit på hur jag byter ut denna till den nya...
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Hej Morgan,

när du loggar in får du några tillval när du besöker din bilds huvudsida http://astronet.se/view_image.php?id=2415 .
Längst ner till höger finns en länk där det står "Ändra bilddata". När du klickar på den så kan du editera eller komplettera texten.
Precis ovanför bilden finns även en länk som heter "Ladda upp ny version av bilden".
Obs, jag tror att den nya bilden måste ha ett nytt namn för att det ska gå att ladda upp den.

/*Peter R

Return to “Bilder”