PanStarrs kärna - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

PanStarrs kärna - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanStarrs kärna
Exponering: 30 sek. ISO 1600
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Celestron EdgeHD 8"
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Jag såg att Peter Rosén också sett saker som händer i den blå kanalen som kanske skulle kunna vara gas-stråk. Jag har också noterat det i flera av mina bilder, men allra mest i denna 30 sekunder exponering. Kan nämna att upplösningen är ca 0,5 bågsekunder per pixel.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost

Re: PanStarrs kärna - Göran Strand

Post by gost »

Ingen som har någon teori om vad detta kan vara/bero på? Skulle vara kul att höra om fler noterad fenomenet.
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Kan ingenting om fotografi. Men när du fotar "blått", är det då samma som att du håller dig till de "blåa" våglängderna av spektrumet?

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
gost

Post by gost »

Det är Adobes råkonverterare som ställer till problem. Jag och Jonas Grinde har tittat i Maxim och PixInsigt och då kommer dessa data fram vilket visar att ACR inte är att lita på.
Attachments
PanStarrs_Pixinsight.jpg
PanStarrs_Pixinsight.jpg (277.75 KiB) Viewed 2228 times
Peter R

Post by Peter R »

Jag har också försökt analysera effekten och uppdaterat min tråd samtidigt :-)
Intressant, det var ett mycket mjukare resultat. Då vet vi till nästa gång. Men överlag så ska man nog vara försiktig med att gräva för djupt på pixelnivå med filer från DSLR.
Det sker en hel del bearbetning av bildinformationen i kamerans processor innan man får tillgång till råfilen inte minst för att föra över luminansdata mellan kanalerna för att kompensera för "hålen" i bayermatrisen.
Och sedan igen när den ska gå igenom en råformatskonverterare.
Synd att det inte finns möjlighet att verkligen plocka ut den råa informationen för vetenskapliga applikationer. Då skulle det säkert utvecklas mjukvara som tar hand om informationen på ett mindre förvrängt sätt.
Kan ingenting om fotografi. Men när du fotar "blått", är det då samma som att du håller dig till de "blåa" våglängderna av spektrumet?
Den digitala filen visas som en komposit av en röd, en grön och en blå färgkanal, så det är helt enkelt den sistnämnda man tittar på men givetvis motsvarar det det blåkänsliga området i bilden. Man brukar visualisera dem i gråskala.

/*Peter R

Return to “Bilder”