Äntligen blev det en kväll utan varken moln, dimma, dis eller måne, senaste gången var 6e november.
Passade naturligtvis på att ge mig ut till obset för att få lite bilder.
Det är -7 grader, vindstilla och hygglig seeing med måttlig transparens, får drygt 3 bågsekunder FWHM på 6 minuter exponeringar, när skärpan är trimmad vilket den inte är på kometbilden.
Letade upp kometen 8P Tuttle med kikaren, den påstods ha magnitud 8 så den borde kanske gått att se tänkte jag, fina riktstjärnor fanns det så det var inget problem att hitta positionen, men inte ett spår syntes av kometen.
Tog teleskopet och exponerade i 6 minuter, och resultatet kan ni se själva, jag tror inte 8P Tuttle kommer att motsvara de högt ställda förväntningarna även om det är några veckor kvar till max. Den starkaste stjärnan i bilden är av magnitud 7,3.

Nu sitter jag framför brasan och kör obset via trådlöst LAN, tur att det finns sådana finesser, annars frös man nog inne i det här hemska klimatet. Tar en serie luminans på IC 410, The Tadpole Nebula, som jag tänkte lägga ihop med min gamla Canon EOS bild.
Anders