M51 Malströmsgalaxen - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Starsoft

M51 Malströmsgalaxen - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 7*(R=3, V=3, B=4) min
Fotograf: Anders Hemlin
Teleskop: Skywatcher 6" newton
Kamera: Atik 460
Kommentar: Äntligen utrustningen för det lilla obset igång, lite justeringar återstår. Jag hade nästan glömt hur man lägger upp bilder här...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft

Re: M51 Malströmsgalaxen - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Hej

När prognosen visade flera dagar med klara nätter så tänkte jag att jag skulle passa på att trimma in 6" teleskopet innan jag placerar det i det lilla obset. I torsdags så var det väldigt bra förhållanden men då gick nästan hela natten åt till att justera olika saker, mest besvärlig var att få kameran att sitta plant, vilket den ännu inte gör som syns i den här bilden. I natt så var det molnigt fram till midnatt, men sedan fick jag nästan 3 timmar, BVR data. Resultatet tycker jag blev över förväntan, seeingen låg på 3-4 så skärpan är inte den bästa men även med det lilla teleskopet går det att nå djupt i magnitud, se speciellt galaxhopen till väntser i bilden. Hoppas det blir någon ytterligare natt med bättre seeing så att jag kan få lite luminans att skärpa upp bilden med, lite Ha skulle heller inte skada.

Det känns bra med prylarna, det är nog första gången jag har prylar som jag utan att skämmas skulle kunna rekommendera någon att köpa, ett 8" f/4 newton hade väl varit bättre men då får det inte plats i det lilla obset. Nu har jag hela sommaren på mig att finjustera, så till hösten ska det äntligen efter flera års avbrott vara full fart med den automatiska fotometrin.

Prylarna som använts är EQ6 pro, 6" newton, moonlite focuser, starligt filterhjul med off axis enhet, lodestar guider och en Atik 460 kamera, dessutom sitter det en QHY5 i sökaren för guidning som jag inte har använt för den här bilden. Det här tror jag är en kombination som är svår att slå om man ser till pris/prestanda.

Bilden är tagen med 3 min subar för V och R, 4 min för B, det skulle behöva vara lite mera B i förhållande till V och R.

Anders
Peter R

Post by Peter R »

Trevligt att se en ny bild från dig Anders.
Det verkar vara över 4 år sedan du senast la upp en DSO-bild tagen genom ett teleskop och det var också på M51.
Vid första anblick så är de ganska likvärdiga trotts 4" mindre apertur på den här och visst kryllar det av små galaxer om man tittar noga.
Hoppas få se mera men även widefield med din 135 mm f/2 som verkade väldigt lovande.

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Peter

Tänk att det gått 4 år, ja ja, ett och annat har kommit i mellan :D

Kul att du hittade min gamla M51, M51 är ju någon form av normgalax när jag testar utrustning, i alla fall den här tiden på året, den står ju mycket bra till om inte annat. Visst är det kul att jämföra bilderna, mer än dubbelt så lång exponeringstid på den gamla bilden. Den dåliga skärpan får jag skylla på att systemet med en 10" på EQ6 hade för mycket flex och att det med den dåvarande coma correktorn inte gick att montera en off-axis guider. Att den gamla bilden inte visar mer detaljer trots så mycket exponeringstid får jag skylla på kamerorna jag använde, EOS300D till färg och Artemis 11002 till luminans.

Den nya kombinationen optik och kamera ser så här långt mycket lovande ut, jag ska försöka få lite luminans och h-a till den nya bilden de närmsta dagarna så att den blir lite piggare. Det går att se enorma mängder med galaxer i bilden och längst till vänster syns en fin galaxhop, jag hittade katalogdata på de 5 ljusstarkaste galaxerna i hopen och dom låg mellan V18 och 19, så de övriga är ännu svagare. Det går att få vettig fotometri ned till V18 och detektera objekt ned till V20,5 med 21 x 3 min exponeringstid (1 timme), inte dåligt med en tub för 2000 kr.

Jag gjorde ett grovt överslag på magnituden på galaxerna i hopen och kom fram till ett avstånd på 3 miljarder ljusår, kan det vara möjligt?

När det gäller 135 mm objektivet så har jag delat på paketet och kommer att köra det separat på en HEQ5 som jag skaffat, det blev ingen bra kombination att köra 135mm och 6" tillsammans, till 135mm optiken ska jag tillverka en egen liten låda i sommar, jag har också stora förväntningar på den.

Anders
Peter R

Post by Peter R »

Jag gjorde ett grovt överslag på magnituden på galaxerna i hopen och kom fram till ett avstånd på 3 miljarder ljusår, kan det vara möjligt?
Intressant! Hur gör du denna uppskattning?

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Seeingen blev inte så mycket bättre i går visade det sig, några bilder var bra men de flesta mediokra, men jag fick samlat en massa ljus i alla fall.

Här är två bilder på ett intressant område i bilden, den undre bilden har katalogdata för de galaxer jag hittat, storleken är angiven i bågminuter.

Image

Image

Den mest naiva metoden att bestämma avstånd till en galax är att gå efter dess skenbara storlek och jämföra den med en närliggande galax av samma typ som har ett känt avstånd. Här finns ju det uppenbara problemet att men inte vet storleken på den okända galaxen men som en första grov uppskattning kan metoden göra någon nytta. I det här fallet är galaxerna mycket små så de storleksuppgifter som fanns i katalogen är nog väldigt ungefärliga, men om jag jämför den största markerade galaxen i bilden med M81 som har den skenbara storleken 27' och avståndet 12 miljoner ljusår så blir resultatet 27/0,4 * 12 = 810 miljoner ljusår, här finns verkligen stora möjligheter till fel.

Metod två som nog är lite pålitligare när det gäller galaxer långt bort är att jämföra den okända galaxens ljusstyrka med ljusstyrkan hos kända närliggande galaxer. Om jag tar ett medelvärde på mag 19 och igen jämför med M81 som har magnitud 7 så får jag genom att räkna på att ljuset avtar med kvadraten på avståndet, ..., vilket ger att en galax med magnitud 19 skulle ligga 250 gånger så långt bort, 250 * 12 = 3 miljarder ljusår. Nu vet jag inte hur representativ M81 är i sammanhanget, det finns säker bättre värden/galaxer att använda om man vill göra det här riktigt , 3 miljarder ljusår verkar långt i alla fall.

En tredje och bättre metod som jag ännu inte använt är att använda rödförskjutningen, genom att jag använt fotometriska filter så kan jag även om de fotometriska data jag har är lite rassliga så här långt ned i magnitud, ändå tydligt att se rödförskjutningen hos galaxerna i gruppen. Jag ska försöka leta fram hur man använder färgindex för att uppskatta rödförskjutningen för att se vad det ger. Om man tittar strax till höger om den nedersta markerade galaxen så finns ett objekt som är väldigt rött, om det är en galax så är den nog riktigt långt borta, men det kan naturligtvis vara något annat också.

Jag längtar redan efter ett större teleskop...

Anders
Lazze

Post by Lazze »

Hej Anders

Jag tittade i the SkyX efter galaxen med magnitud 18,2 och om vi talar samma galax så kallas den där PGC 2293576. Om jag slår på koordinaterna i NED för 13h32m56s, 47° 10' 20" (J2000) så stämmer de på en galax med rödskift 0,159.

Om min gamla formel stämmer så indikerar det ett avstånd på 2,0 miljarder ljusår, så inte riktigt 3 miljarder men rejält långt bort ändå.

Med alla reservationer...........

/Lasse
Tompa
spamtest: JA

Post by Tompa »

Riktigt fin bild! Kul att se lite produktion från de östra förstäderna igen!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Ja vi kämpar på här på baksidan :D

Tack Lasse för insikten om redshift, jag blev förbryllad över de värden jag fick för då skulle galaxer ända borta vid det synliga universums gräns vara inom räckhåll för amatörteleskop, t.ex. skulle M81 få ca mag 23 vid 12 miljarder ljusårs avstånd och det tyckte jag verkade orimligt. Sedan insåg jag att ljuset från avlägsna galaxer har skiftats in i det infraröda området och får därför svagare magnitud i det visuella området än vad man skulle förvänta sig rent geometriskt. Jag har ännu inte fått grepp på om det är möjligt att bestämma avstånd till avlägsna galaxer genom att använda färgindex och i så fall hur det går till.

Anders

Return to “Bilder”