Barnard 33 Horse Head Nebula - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

Barnard 33 Horse Head Nebula - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Barnard 33 Horse Head Nebula
Exponering: 14x5min
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: Hej
Jag gjorde ett litet försök i februari på en lågt stående hästhuvud nebulosa. Fick ihop dryga timmen exponeringstid, hade tänkt att samla lite mer tid på denna men kunde inte låta bli att dra lite i photoshop spakarna ändå! 14x5min och ISO800 med Canon 500D.

Mvh
Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
LasseH

Re: Barnard 33 Horse Head Nebula - Gunnar Wilhelmsson

Post by LasseH »

Härligt Gunnar. Jag tycker detta är ditt bästa resultat hittills. Stjärnorna ser bra ut. Bra komponerat. Fin färgbalans. Och framför allt, du har inget störande färgbrus i bakgrunden som du hade i en del tidigare försök.
Jag tycker detta är en ypperlig bild och dessutom tagen med dslr. Grattis.
Mvh,
LasseH.
gunnar

Post by gunnar »

Tack Lasse. :)

Det var ett riktigt trassligt äventyr den där kvällen då jag tog bilden. Guidningen gick inte så mjukt som den brukar och jag kan nämna att när allting var klart för att börja fotografera objektet så snubblade jag på sladden mellan laptopen och guidekameran. Detta fick till följd att dels sladden gick sönder, fixades med att hämta en annan från skrivaren inne i huset. Tuben rubbades så att jag fick ställa in objektet i sökaren på nytt och när jag skulle göra det ville monteringen göra en flipp!

Ja det tog väl ca 30 minuter extra innan jag kunde börja om med fotograferingen igen. Felet var att det var mörkt! jag såg inte sladden.

Mvh
Gunnar
mikael

Post by mikael »

Trodde inte att hästhuvudet gick så bra att fånga med en omoddad DSLR. Bra färgbalans, snyggt!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
gunnar

Post by gunnar »

mikael wrote:Trodde inte att hästhuvudet gick så bra att fånga med en omoddad DSLR. Bra färgbalans, snyggt!
Tack Mikael :)
Ja omoddad kamera endast. Jag använder inget clip-in filter i min kamera. Problemet med omoddad kamera blir väl just det röda som är svårt att fånga tycker jag. Jag använder kameran till annan fotografering också så vill inte modda. I bildbehandlingen hade jag problem med den stora äckliga stjärnan till vänster som hade ett stort halo omkring sig med ilblå färg. Fick bort det blåa men halot syns fortfarande omkring Alnitak!

Mvh
Gunnar

Return to “Bilder”