Jupiter och Io transit - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter och Io transit - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Io transit - Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: I måndags var det väldigt fina omständigheter så jag avslutade kvällen med att fotografera Jupiter precis som Ios skugga började sin transit. Io ska befinna sig lite till höger om den stora röda fläcken men är lite svår att se. Ganymed syns en bit till höger om planeten.
Det här är de tre första bilderna och jag kommer att bygga på framöver. Varje bild är en film på 1.200 frames à 7,5 b/s. tagen med en 4x Televue Powermate. Nord är uppåt och tidsangivelsen är lokal tid.

Klicka på "Större bild" för att se animationen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas
spamtest: JA

Re: Jupiter och Io transit - Peter Rosén

Post by utas »

Hej!

Skall bli spännande att se fortsättningen! Dina "filmer" är alltid intressanta att se, speciellt då man vet hur mycket möda det ligger bakom det färdiga resultatet. Själv var jag ute på balkongen i går kväll och tog ett par snuttar på Jupiter, förmodligen de sista från början av detta år... Jag hade inga roliga förhållanden, men det blev en liten bild på Jupiter iaf. Utan GRS... -Nu hoppas vi på åtminstone ett antal gynnsamma nätter framöver, under våren, när vi skall igång att jaga Saturnus! Har sett många otroliga bilder redan på bla. CN...

Bra jobbat med Jupiteranimationen, svävade ut lite grann där, med "fel" planet"!

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”