M63 - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert
Site Admin
spamtest: JA

M63 - Anders Hemlin

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: M63 - Sunflower galaxy
Exponering: RGB:26*6 minr
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Solrosgalaxen tagen med EOS300D under hyggliga omständigheter. Onödigt kort exponeringstid kan jag tycka idag. Finns massor av spännande detaljer som behöver lite mer exp-tid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin

Re: M63 - Anders Hemlin

Post by Robert »

Trevlig bild på solrosgalaxen. MAn kan även ana en del andra små svaga galaxer i bakgrunden.
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag ökade på färgmättnaden lite i bilden, den var lite blek tyckte jag.

Det finns en del spänande saker runt M63 att titta på, bl.a. som du säger en massa avlägsna galaxer. Dessutom tycker jag att "bromsspåret" i nederkant på M63 är intressant, lär visst vara ett stråk av vintergatan? Dessutom är den trasiga lilla dvärggalaxen UGCA 342 lite annorlunda, till höger om M63, synlig mycket svagt i den här bilden.

M63 är helt klart värd ett till besök i vinter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Hej Anders,
Väldigt fin bild liksom den på M51.
Jag tror dock att jag gillade den bättre innan du ökade färgmättnaden. Det kan bero på att olika skärmar ger olika resultat men på min kalibrerade skärm på jobbet tycker jag att den sticker lite mycket åt gul-grönt. Så tycker jag också att båda bilderna tål mera skärpa, framför allt M63. Då kommer det fram en massa små fina detaljer i armarna.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Trevlig bild!

Inget att anmärka på galaxen. Många fina detaljer.Det enda som stör mig är hur dina stjärnor ser ut . De verkar så vitbleka har en distingt ljus halo runt sig . Såg samma fenomen på din m51 Ser ut som när man använder för mycket ddp ? Vet inte hur du får dessa på så många bilder?

Hade softat den där halon och stärkt de inre stjärpartierna och bara ökat färmättnad på stjärnorna i photoshop. Kanske bara såna nördar som jag stör sig på såna detaljer :D ?

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Känns som om den blev lite för grön nu med mer färgmättnad så på min skärm är nog den första varianten bättre ur den synpunkten. Små detaljer visserligen :)

Return to “Bilder”