Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Mars - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 10st 1/4 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Mars har nu vuxit till 15\" och är spännande att observera. Jag har satt samman de bästa röda, gröna och blå kanalerna för sig valda från c:a 150 bilder.
Jag har använt okularprojektion med Takahashi LE5 mm samt Televue 2,5x Powermate, vilket ger c:a 360x förstoring
Fotograferad 4:20 på morgonen. Bilden till höger är hämtad från \"Starry Night Pro\".

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fin bild på Mars och kul att jämföra den med referensbild och se vad man ser för formationer.

Det vita uppåt måste väl vara nordpolen med is?
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Väldigt fin Marsbild tycker jag. Detta trots så mycket glas mellan objekt och kamera!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R

Post by Peter R »

Jag tror att det vita uppåt framförallt är kalla moln som skapas över nordpolen under vintern. Iskalotten brukar synas med skarpare avgränsning.
Ja, det är mycket glas och dessutom har jag använt en 90° spegeldiagonal.
På bilderna från kameran syns nästan ingenting, annat än en missfärgad och difus stor ellips. Det är efter bildbehandling som alla detaljer sakta träder fram.

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Blir djupt imponerad att du har kunnat få till en så bra bild när du använt en DSLR.

Mars och andra planetfoton är något alldeles extra när det gäller astrofoto, mängden detaljer som går att få fram är helt fantastisk.

Jag har planer på att testa planetfoto med min webkamera, därför undrar jag varför du har kört med DSLR i stället för webkamera?

Anders
Peter R

Post by Peter R »

Hej Anders,
Enda anledningen är att jag inte har någon webkamera. Jag har fått för mig att de flesta webkameror styrs med windowsprogram och jag kör Mac.
Nu är det ju möjligt att instalera Windows på de senaste Intel-baserade Macarna så jag kanske snart går över till dedicerad astrokamera.
Jag funderar i första hand på någon modell från "The Imaging Source" som kan ge helt otroliga resultat främst på planeter, sol och måne och som inte kostar en förmögenhet. Här är en av många länkar:
http://www.astronomycameras.com/en/prod ... images.htm

/*Peter R

Return to “Bilder”