Det här är det första utbrottet hos stjärnan som jag är med och observerar, och det verkar som om stjärnan gör skäl för sitt rykte, det här är ett intressant objekt!
/Gustav
Jo, stjärnan verkar vara på väg uppåt igen. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar. Kul att du också obsar den!ThomasK wrote:Jag fick en bild på DY Per idag med magnitud 15.37, om mätningen stämmer verkar den vara på väg uppåt igen.
Nu har jag kollat 140 på dryga dussinet DY Per-exponeringar. Stjärnan uppvisar ingen signifikant variation, stjärnan ligger stabilt runt 15.05 (V), med ett undantag: det finns en enstaka exponering där Vphots time series-verktyg mäter stjärnan till en dryg tiondedel svagare än annars, men jag vet inte om det är skäl nog att hålla koll på 140 i framtiden. Helt klart är den helt off i varje fall som jämförelsestjärna.ThomasK wrote:Jag fick en bild på DY Per idag med magnitud 15.37, om mätningen stämmer verkar den vara på väg uppåt igen. Jämförelsestjärnan 140 verkar vara en magnitud för stark på mina tre bilder av DY Per. Gustav, har du märkt samma sak? Har inte undersökt närmare om den är en misstänkt variabel eller rör på sig.
Precis, ljusare än på mycket länge. Minimat hos R CrB måste vara bland de längsta någonsin,Hans Bengtsson wrote:R CrB tycks nu vara rätt stadigt på väg uppåt även om den har tillfälliga dippar. Pierre mätte V = 10.799 natten 2-3 februari, och det är ljusare än på mycket länge.
mvh
Hans Bengtsson