Ett nytt försök på Sirius från Sandvreten (1 feb 2013)
- glappkaeft
- spamtest: JA
Ett nytt försök på Sirius från Sandvreten (1 feb 2013)
Under kvällen (den 1 feb) så var det mycket goda förhållanden på Sandvreten med mycket good seeing och fin transparans. Bland annat observerade vi spiralarmar i M81 och såg enkelt sex av stjärnorna i trapetset med direkt seende med föreningens 45 cm Newton. Troligtvis en av de bättre kvällarna på Sandvreten någonsin.
Vi bestämde oss därför för att göra ett nytt försök att dela Sirius AB när stjärnan stog som högst under kvallen. Redan i första försöket med 300x så lyckades alla fyra observatörerna (jag, Lars H, MatsJ och Erik Unger) dela Sirius med lite möda. Seeingen var så pass god att Sirius knappt dansade runt alls. När vi sedan stoppade i ett 20 mm Plössl med okultationsstav och en 2x Barlow (200x) blev det busenkelt, i.a.f. om man bara precis skymde bort Sirius A med okultationsstaven. Det kan vara så att okultationstaven resulterar i någon typ av diffraktioneffekt/utsläckning för Lars gav upp sitt första försök utan att lösa stjärnan. La man i stället staven så att den nätt och jämnt skymde Sirius A blev Sirius B enkel att se och i praktiken kontinuerligt synlig.
Alltså ett betydligt bättre resultat än förra året vilken nog beror på att 45ans optik omaluminiserades i somras samt att seeingen var otroligt bra under hela kvällen.
Vi bestämde oss därför för att göra ett nytt försök att dela Sirius AB när stjärnan stog som högst under kvallen. Redan i första försöket med 300x så lyckades alla fyra observatörerna (jag, Lars H, MatsJ och Erik Unger) dela Sirius med lite möda. Seeingen var så pass god att Sirius knappt dansade runt alls. När vi sedan stoppade i ett 20 mm Plössl med okultationsstav och en 2x Barlow (200x) blev det busenkelt, i.a.f. om man bara precis skymde bort Sirius A med okultationsstaven. Det kan vara så att okultationstaven resulterar i någon typ av diffraktioneffekt/utsläckning för Lars gav upp sitt första försök utan att lösa stjärnan. La man i stället staven så att den nätt och jämnt skymde Sirius A blev Sirius B enkel att se och i praktiken kontinuerligt synlig.
Alltså ett betydligt bättre resultat än förra året vilken nog beror på att 45ans optik omaluminiserades i somras samt att seeingen var otroligt bra under hela kvällen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Re: Ett nytt försök på Sirius från Sandvreten (1 feb 2013)
Grattis till enastående resultat
Jag hade också ytterligt fina förhållanden natten 31/1-1/2 men Sirius AB existerar icke i min sinnevärld med endast 8".
/Magnus

/Magnus
Det mesta av det du beskriver glappkaeft är rena fikonsvenskan för ett blåbär som mig men det är imponerande att ni har sån sakkunskap inom astronomin! Hatten av.
//Nicklas

//Nicklas
Stiligt
Ni är nog bara en handfull observatörer som har lyckats se den visuellt från våra breddgrader.
Jag kunde också konstatera att omständigheterna var helt fantastiska igår kväll inifrån Stockholm. Troligtvis missade jag möjligheten att göra århundradets Jupiteranimation men energin räckte inte till. Men jag testade att köra några avier med min 4" aporefraktor med 4x och 2,5x Powermate på samtidigt och det fanns knappast en dallring. Det motsvarar en fokallängd på 7.150 mm f/65. Kromatiskt stryker bilden lite på foten men är riktigt stor och skarp för att vara tagen med en 4-tummare.
Jag kommer att återuppta mina försök att fotografera Sirius-B lite längre fram, främst med ett UV-filter.
/*Peter R

Jag kunde också konstatera att omständigheterna var helt fantastiska igår kväll inifrån Stockholm. Troligtvis missade jag möjligheten att göra århundradets Jupiteranimation men energin räckte inte till. Men jag testade att köra några avier med min 4" aporefraktor med 4x och 2,5x Powermate på samtidigt och det fanns knappast en dallring. Det motsvarar en fokallängd på 7.150 mm f/65. Kromatiskt stryker bilden lite på foten men är riktigt stor och skarp för att vara tagen med en 4-tummare.
Jag kommer att återuppta mina försök att fotografera Sirius-B lite längre fram, främst med ett UV-filter.
/*Peter R
Bilden ! Vi vill se bilden !Peter R wrote:StiligtNi är nog bara en handfull observatörer som har lyckats se den visuellt från våra breddgrader.
/*Peter R

- glappkaeft
För att citera "Yrrol", "man kan göra så men det är inte rätt"...Peter R wrote:Men jag testade att köra några avier med min 4" aporefraktor med 4x och 2,5x Powermate på samtidigt och det fanns knappast en dallring. Det motsvarar en fokallängd på 7.150 mm f/65. Kromatiskt stryker bilden lite på foten men är riktigt stor och skarp för att vara tagen med en 4-tummare.

Ser fram emot resultatet.
- Kroppefjäll
Gratulerar! Ni presterar bra, alltid roligt att läsa vad ni har för er på Sandvreten!
/Björn
/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Nej, det är absolut inte rätt och kommer troligtvis inte att kunna upprepas på ett tag. Men det är kul att slå nya personbästa i onödiga grenarFör att citera "Yrrol", "man kan göra så men det är inte rätt"...
Ser fram emot resultatet.

Nu har jag lagt upp bilden i 100%. Färgerna var svåra att jobba med och min sekvens innehöll bara 240 bilder vilket är i minsta laget.
Det är inget underverk men säkerligen den mest detaljrika Jupiter som jag har fotograferat med 4-tummaren.
/*Peter R
Grattis till observationen av Valpen, blir det Procyon B nästa gång? Håller med Björn, det är alltid intressant att läsa om era aktiviteter på Sandvreten.
Thomas Karlsson
-
Gratulerar till en fin observation. Jag försökte se Sirius B i november från Australien med mitt 10-tums teleskop men lyckades ej. Min högsta förstoring var dock bara 150x men Sirius låg å andra sidan väldigt högt upp på himlen. Seeingen var ej bra då och stjärnan flimrade kraftigt. Noterade en hel del mycket ljussvaga stjärnor bara några bågminuter ifrån (har ej kollat upp detta i detalj än) men ingen Valp.
/Timo K
/Timo K
- glappkaeft
Ser på ditt registreringsdatum att du missade förra vinters alla försök och diskutioner på Sirius B så det är inte så konstigt.Wolwerine wrote:Det mesta av det du beskriver glappkaeft är rena fikonsvenskan för ett blåbär som mig
Sirius är som väldigt många stjärnor en dubbelstjärna. Separationen mellan stjärnorna är relativt hög (9 bågsekunder /9”) men huvudkomponenten Sirius A är himmelens ljusstarkaste stjärna (näst solen) och är 10 000x starkare än den svagare B-komponenten som är en vit dvärg med magnitud 8,4. Detta gör att den svagare stjärnan lätt försvinner i strålkransen från huvudstjärnan.
Från Sverige så ökar svårigheten med att dela på Sirius då stjärnan aldrig står speciellt högt, från Uppsala blir det aldrig mer än drygt 13 grader från horizonten. Observationen påverkas väldigt mycket av luftturbulens och så god seeing blir mycket viktigt.
Några av trådarna från förra året.
Sirius B
Sirius B \ del 2
UAAs obsrapport
Okultationsstav