Ett avbrutet försök på M42... - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Ett avbrutet försök på M42... - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ett avbrutet försök på M42...
Exponering: Totalt ca: 10 -15 min
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Vixen ED 81 S
Kamera: Olympus E-420 DSLR
Kommentar: Hej!

Tänkte inte lägga ut denna bild först, men what the heck... Mötte upp Magnus A vid vår mörkerhåla, en gnistrande klar natt, med stabila förhållanden och utlovat klart väder för resten av natten. Meningen var att jag i lugn och ro skulle plåta M42 med min Vixen ED81S, eos 60D på EQ6 med guidning. -Som vanligt, lagom när objektet var centrerat, fokus inställt och guidern igång hände det igen.. Jag gick bort för att prata med Magnus, som höll på att obsa Jupiter, då fick jag se... -MOLN!! -Stora, gråa, vidriga, som tycktes formera sig precis över våra huvuden! De fick till följd att guidern tappade guidestjärnan och jag lusten att fortsätta. Jag var redo att riva ner utrustningen och åka hem, men nåt sa mig att ta det lugnt! Mycket riktigt, klarnade det så pass att jag hann leta upp guidestjärnan och få guidingen att funka igen. Givetvis blåste det upp samtidigt som molnen kommit in, upp till 14 m/s i byarna, enl. SMHI. Jag hann iaf. ta ca: 10 -15 min. på M42, delat på subar med olika exponeringslängd och iso -tal innan molnen stängde gottebutiken för gott. Jag angav att kameran jag använt var en Olympus E420 dslr, men det är min Canon eos 60D, omoddad, jag använt. Jag skall ändra det i min "kamera -profil" asap, jag hade redan lagt upp bilden när jag upptäckte det... Bilden är behandlad i DSS och PS CS3. Lite avlånga stjärnor nere i högra hörnet, annars rätt ok för 14 m/s. På tok för lite exp. tid!
Jag skall ta tag i DS -foto på allvar när planeterna inte lockar mig längre...

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Ett avbrutet försök på M42... - Roger Utas

Post by magnahrl »

M42 blev ju fin, Roger; som jag sade, cooola ned dej å ta en kexchoklad så kanske molnen drar bort lika fort som de kom :D
/Magnus
PS En riktig vinnare du har i din Vixen 81 APO för DSO!

Return to “Bilder”