Hade en fin obsnatt igår från balkongen. Uppklarnande vid 22:00-tiden. Seeing tidvis mkt bra, 8/10 gissar jag. Gamla orange C8:a (nedkyld å klar!) på CG-5 med single axis drive.
Tyvärr hade Jupiter och Orion försvunnit ur sikte fr. balkongen.
Gamma Leo bedårande vacker i 133X.
Iota Leo tämligen uppenbar split i 200X och 240X.
Då seeingen var fin gjorde jag ett försök på Omega Leo. Såg tecken på elongering i 240X. I 320X såg jag två airyskivor som precis snuddade varann och i 411X och 480X var det en klar sep. med svart rymd mellan skivorna. Har ngn här ägnat Omega ngn uppmärksamhet senaste åren?
Epsilon Boo en riktigt fin juvel i 171X och 200X. Orange och blåaktiga komponenter som jag uppfattade det.
Försök på Zeta Boo, mission impossible, afa anade jag definetivt utdragen airyskiva i V-Ö riktning i 576X.
För tre år sedan hade klar sep. i 480X med min 8"f/6 OOUK Newt. Men om jag är rätt underrättad sluter sig denna binary nu.
Månen var enastående skarp i 240X. Bl.a. såg jag tre, möjligen fler, små kratrar på Platos botten. Platos botten var inte slät som jag annars ser den utan mer "skrynklig". Fantastisk syn.
Avslutade natten 03:30 med Saturnus på väg upp över grannens tak. Kärt återseende! Så lågt var dock bilden lite fladdrig. Noterade afa Cass. div. i ansae, S. skugga på ringarna och en grönaktig Syd region.
Clear Skies,
Magnus
omega leo å lte annat
Re: omega leo å lte annat
Härligt med en observationsrapport, låter som en fin natt du hade. Observationer av dubbelstjärnor är inte så ofta man läser om här på Astronet. Har inte sett de du skriver om, de är lite för tighta med min 25x100, men strax under iota Leo finns ett fint par som passar för kikare, tau Leo och 83 Leo. De ligger på 20' avstånd och båda är dubbla, 83 är en mindre kopia av tau.
Thomas Karlsson
Tack för feedback Thomas. Ja, jag är mkt svag för dubbel/trippel osv stjärnor: de med härliga färgkontraster, de med "snabba" rörelser runt varann där man över åren faktiskt kan se stjärnor röra sig relativt varann, de tajta där man verkligen får testa sin obs förmåga, de med lika ljusstyrka som ser ut som billyktor i natten osv.... Finns mkt intressant och vackert, dessutom är det kul att leta upp ngn ny man aldrig observerat.
Annars är jag en tämligen medioker "allätare" av vad man kan observera med teleskop upp till 8"(Newt&SCT)
Och solen i Ha ljus icke att förglömma!!
/Magnus
Annars är jag en tämligen medioker "allätare" av vad man kan observera med teleskop upp till 8"(Newt&SCT)
Och solen i Ha ljus icke att förglömma!!
/Magnus
Ja, tackar för rapporten. Dubbelstjärnor har jag aldrig prövat på, annat än att de ibland dyker upp i synfältet. Kanske läge att pröva för att se vad optiken duger till.
/Johan
/Johan
Go man
Visst det är också kul att se vad optiken klarar när seeingen är ens bästa vän. Men för strikt optiktest är Jupiter bäst med sina luriga kontrastdetaljer. Sållar snabbt bort optiska måndags-ex. eller "lemons" som jänkarna plägar säga!
/Magnus

/Magnus