M42 Orionnebulosan - Daniel Sundström

Bilder från galleriet
Post Reply
Corpze
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Daniel Sundström

Post by Corpze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 7x30sek
Fotograf: Daniel Sundström
Teleskop: Celestron C9,25
Kamera: Nikon D80
Kommentar: Skulle bara gå ut på balkongen för att aligna monteringen, började obsa lite visuellt då det var längesedan men suget efter att få den på bild blev för stort, skyndade mig att ta några exp. innan den försvinner bakom balkongtaket, stod dock bara 20 grader över horisonten. När den försvunnit fortsatte jag med min align och polinställde, lite omvänd ordning, men det blev en bild för själen iaf :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Sundström

Post by Lazze »

Corpze wrote:[Skulle bara gå ut på balkongen för att aligna monteringen, började obsa lite visuellt då det var längesedan men suget efter att få den på bild blev för stort, skyndade mig att ta några exp. innan den försvinner bakom balkongtaket, stod dock bara 20 grader över horisonten. När den försvunnit fortsatte jag med min align och polinställde, lite omvänd ordning, men det blev en bild för själen iaf :)
Klicka for att se stor version av bilden
Förstår precis vad du menar. Ibland blir abstinensen bara för svår så man måste få en bild, om än bara ett snabbskott för att se att allt verkligen fungerar, och det verkar det ju har gjort den omvända polinställningen till trots.
Snygga färger blev det också.

/Lasse

Return to “Bilder”