Objekt: IC443 Manetnebulosan
Exponering: 48x10 min OIII Bin1 och 49x10 min Ha Bin1
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Orion Ag12
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Hoppas ni orkar med en smalbandsbild till från min sida. Det är troligtvis den sista för säsongen innan jag går över till vanligt färgfoto igen.
Manetnebulosan, IC443 eller Sharpless 248 återkommer jag till varje år sen jag tog upp fotohobbyn.
Dels för det speciella utseendet, men framförallt för att jag varje gång försöker få med mer av de speciella strukturerna.
Jag har haft lite problem att få rätt ljusnivå på den när jag lagt ut den på nätet. Jpeg-kompressionen spelar mig spratt ibland
och gör bilden mörkare än jag haft från början, så skruva på ljusnivån på monitorn om det ser alltför svart ut.
Den är fotad i Ha och OIII och sen med en syntetisk grönkanal. Ha som röd och OIII som blågrön.
Det mesta av infon här har jag hämtat från Wikipedia men också från en del andra nätkällor.
IC443 ligger i motsatt riktning mot vintergatans centrum i Tvillingarnas stjärnbild. Strukturen är komplex och neutronstjärnan som
tros vara nebulosans ursprung ligger långt från dess centrum. Här är en bild från NASA som visar hur neutronstjärnan far fram
i kanten av nebulosan och lämnar en bogvåg efter sig i gasmolnet.
http://apod.nasa.gov/apod/image/0606/ic443_comp_f.jpg
För att göra det ännu mera komplicerat så tycks bilder från Chandras röntgenteleskop visa att neutronstjärnan egentligen är en dubbelstjärna och
det kanske är en förklaring till IC443:s speciella utseende.
Här är en annan fantastiskt detaljerad bild från NASA som visar hur filamenten ser ut som nervtrådar i den nordöstra delen
av nebulosan.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:IC443.jpeg
Den mörka delen som skär tvärs geom IC443 är inte en del av nebulosans struktur utan ett mörkt gasmoln mellan oss och IC443
och som delvis döljer mittendelen av den.
Avståndet till IC443 är ungefär 5000 ljusår och den är ca 50' stor, dvs nästan som 2 fullmånar.
/Lasse

Klicka for att se stor version av bilden