Objekt: Aristarchus mfl.
Exponering: 1/120 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!
Moder Natur ger och tar... efter min klagosång över dåligt astroväder och dåliga atmosfäriska förhållanden fick vi en kväll med fina förhållanden över Visby, kvällen 130124. Så när som på molnen som kom inflygande precis när jag monterade på teleskopet på CG5:an... Jag fick dock se att bakom dessa äckliga molntussar dolde sig astronomsiska förhållanden av hög klass! Så jag satt på pass på min balkong med fingret på "rec" -knappen och passade på luckor i molnen, lagom stora att jag till slut lyckades ta en handfull .avi:er på både månen och Jupiter! Tyvärr ställde de annalkande molnen till med tråkigheter vad gäller seeingen, som i ostörd himmel var iaf. 9/10...
Jag lyckades fånga denna bild på Aristarchus, Herodotus och Vallis Schroter samt två till, på Gassendi och Plato. De är alla tagna mellan inkommande moln, vilket gör att början och slutet på .avi:erna är påverkade av den dåliga seeing/turbulens av molnen.
De .avi:er jag tog på Jupiter är av god klass, men samma sak där; många frames blir kasserade. Jag har en tagning jag är nöjd med, men där får jag lite artifakter när jag skärper upp bilden, skall testa lite andra angreppsvinklar, innan jag lägger upp bilden.
Den här bilden består av 1000 bilder i stacken. Solljuset som faller på kratern Herodotus kanter och Schroter -dalens klippväggar skapar en rätt dramatisk effekt tillsammans med Aristarchus ljusa kraterbotten, mot månens mörka yta.
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden