Ny bild i galleriet Objekt: IC434/B33 Hästhuvudnebulosan Exponering: 4x2 minuter Fotograf: Jonas Carlsson Kommentar: Min första någorlunda lyckade bild på Hästhuvudnebulosan. Detta blir nog ett vinterprojekt för mig detta år.
Tack Bengt!
Ja, den blev faktiskt riktigt bra trots att den faktiskt bygger på bilder tagna uppe vid observatoriet (som ju ligger inom den starkt ljusförorenade zonen i Kristianstad).
Det som gör att man trots allt kan fotografera från observatoriet är att jag alltid använder ett Lumicon Deep-Sky-filter. Det tar bort det mesta av ljusföroreningarna. Visserligen måste jag sedan kompensera bildens färgbalans något men inte speciellt mycket.
Det enda jag kan klaga på sådär spontant är att jag tycker flame delen ser lite röd ut, har du någon ide varför du har ungefär samma färg på nebulositeten bakom hästhuvudet som du har på flame nebulosan, den brukar ju annars vara tydligt mer orange färgad på bilder än det omgivande huvudsakliga Ha områdena.
Jag tror att det kan skyllas på någon av följande saker - eller en kombination:
- Baader-modifieringen av kameran gör att allt det röda framhävs-
- För att få ner det röda något provade jag att ställa vitbalansen i kameran på "Glödlampsljus".
- Jag använder ett Lumicon Deep-Sky-filter när jag fotograferar eftersom ljusföroreningarna vid observaatoriet kräver det.
- Bilderna är tagna i riktning rakt över Kristianstad vilket innebär en hel del ljusföroreningar.
- Jag har tonat ner färgerna något i den slutgiltiga bilden.
Som sagt, det finns troligtvis något i ovanstående som kan förklara färgavvikelser.