Objekt: Cirrus, Cumulus, Molntäcken..... -Jag börjar få nog av det här nu.....
Exponering:
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Inget
Kamera: Olympus E-420 DSLR
Kommentar: Halloj!
Måste kolla med er andra, om detta är den nya standarden vad gäller transparens på vårat himlavalv, eller om det bara är lokalt! -Så här har nämnligen nästan varje fotosession från min balkong slutat den senaste tiden! Lagom jag har riggat utrustningen, kollat kollimeringen och kopplat in kameran, drar nån form av "ond makt" in dessa totalt oigenomträngliga molntäcken! Molnens ankomst tycks vara styrd av antingen "rec" knappen i mitt capture program, eller sammankopplad med att seeing/turbulens stabiliserar sig.
-Undrar vilken apertur det behövs för att penetrera detta!!
Det har gått så långt att jag nästan inte vågar åka ut i fält med utrustningen, pga. blodtrycksökningen man får när man ser molnen rulla in, lagom allt är riggat och klart... -kan vara livsfarligt för en medelålders man!! Min vän Magnus Ahrling var tapper i går kväll och utmanade vädrets makter, åkte ut till ett av våra "darkspots" för att köra lite goto på bla. DS -objekt. Fin, klar himmel, tills han var "färdigriggad", då kom molnen. Samma för mig från balkongobset, jättefint på himlen, ända tills kameran sattes i tuben.. -då började molnen dra in, för att täcka himlen ett par minuter senare! Är det fler som känner igen sig i detta, eller är det bara Östersjön som är en extrem "molnfabrik" denna höst/vinter?
-Cumulus, Cirrus, Stratus... -I hate you all!!!
Bittra hälsningar, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden