17 P Holmes - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

17 P Holmes - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: 17 P Holmes
Exponering: ca 7 min
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Troligen min sista bild från Capellet. Tänk att det skulle bli min första kometbild som jag lägger ut :) .Ingen bild som är så mycket at orda om .Ser mest ut som en stor disfläck .

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Post by Starsoft »

Det var väl kul att du fick en fin bild på denna märkliga komet, vi lär väl inte kunna få chansen att se något liknande igen. Ett jättebra exempel på märkliga himmelsfenomen, jag har sedan den dök upp googlat runt en massa på nätet men ännu inte hittat någon bra förklaring till kometens utbrott, bara en massa spekulationer.
Peter R

Post by Peter R »

Jag tycker visst att den är värd att orda om(!) och att den är fantastiskt fin. Dessutom gömmer det sig en mängd stråk i svansen i din bild (jag testade att förstärka fram det).
Vi kanske börjar bli lite blinda för hur egendomlig och fascinerande denna komet igentligen är.

Hälsningar

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tycker nog att rent visuellt är de kometen med tydlig svans är betydligt mer fina än denna blob
:D

Men det är väl så att kometer har alltid fascinerat folk. Tog en bild på den mest för jag ska ha en bild presentation nästa vecka och det kommer säkert någon fråga om denna nyhets komet 8)

Vem vet kanske en ny gren man inleder:)

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Vilken bjässe detta är. Jag får det intrycket i varje fall eftersom man ju känner till din utrustning och får något att jämföra med. Den måste snart vara lika stor som en kvarts måne eller?

Lite sorgligt känns det dock att detta troligtvis är den sista bilden från kapellet! Jag hoppas verkligen att du hittar en form som fungerar framöver för dit astronomifotograferande!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke !

Jo det är lite en epok som går i graven. Men jag känner ny inspiration över mina nya planer på hur jag ska gå vidare. Bod är bekvämt och på många sätt ett ideal . Men det är också lite ett mekaniskt moment att gå ut och fotografera. Kräver inte lika mycket av mig som fotograf och dessutom så har man hela tiden samma förutsättningar med natthimmel. Det roligaste blir nästan bildbehandlingen.

Nu vet jag sen tidigare att det är ett bök att ställa in och köra igång från noll varje kväl Men samtidigt öppnar sig möjligheter att fotografera mycket lång ner med optimal plats .´Jag tror tex mycket på att välja en plats över en sjö eller ett hav som fotograferings plats . Minimal värmestrålning vissa tider på året och gör att luftoron är så liten som möjligt.

Återstår dock att se vad jag väljer för slutgiltlig utrustning. Refraktor är bestämt men inte helt hundra vilken även om det nu lutar mot en tec 140 . Har någon något tips på refraktorer i prisklass mellan 60 -100 lakan. Kan ju vara någon jag missat titta närmare på.?

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Kometen är verkligen stor fast lite trist utan svans. Men en annorlunda händelse som man kommer komma ihåg länge.

Hoppas ditt nya liv som balkong/vägastronom kommer fungera bra i framtiden

Return to “Bilder”