Aurora borealis och Vintergatan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Nokturner
spamtest: JA

Aurora borealis och Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aurora borealis och Vintergatan
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Det är egentligen inte denna bild jag vill visa, utan en liten film där bilden ingår: http://vimeo.com/57589211

Se till att ljudet är på, då detta är halva filmen. Det är träd som knäpper i nattkylan. Se också till att HD-kvalitet är aktiverad i filmvisningsfönstret (klicka på HD-symbolen/bokstäverna HD). Som synes har jag besökt den här platsen några kalla nätter med olika förhållanden. Klicka på "Diskutera bilden i forumet" och klicka på direktlänken därifrån till Vimeo. Mycket nöje!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bjorne

Re: Aurora borealis och Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by bjorne »

Helt underbart.
Nu kan de som inte har haft förmånen att få uppleva detta i verkligheten i alla fall få en liten känsla av det.

:good: :good: :good: :good: :good:
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Starfish

Post by Starfish »

Diggade timelapsen på slutet rejält, snyggt jobbat som vanligt Fredrik, dina verk uppskattas. Frugan min tyckte den var helt underbar med hälsar hon :)

Med vänlig hälsning, Marko.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
BjörnL

Post by BjörnL »

Satte igång filmen med HD på 42" TVn med surroundljud! Kunde svära på att jag var på plats själv!
Mycket snyggt!

Mvh Björn
Nokturner

Post by Nokturner »

bjorne wrote:Helt underbart.
Nu kan de som inte har haft förmånen att få uppleva detta i verkligheten i alla fall få en liten känsla av det.

:good: :good: :good: :good: :good:
Ja det är fantastiskt ute i skogen om natten. Den här platsen är nästan helt tyst, förutom naturens egna ljud. Ibland kan man höra ett avlägset fordon, trafikbuller färdas långt. Nu är det inte helt ute i vildmarken, det ligger längs en liten vinterplogad grusväg några mil från Sundsvall. Ibland knäpper ett träd extra högt så man hoppar rakt upp i mörkret, fast man vet vad det är :-)
Nokturner

Post by Nokturner »

Starfish wrote:Diggade timelapsen på slutet rejält, snyggt jobbat som vanligt Fredrik, dina verk uppskattas. Frugan min tyckte den var helt underbar med hälsar hon :)

Med vänlig hälsning, Marko.
Roligt ni tyckte om den! Timelapsen hade jag alla möjliga problem med. Hade sprillans nya Lithiumbatterier i kameran, de där dyra bra (kameran går på AA-batterier). Plötsligt lägger kameran av, minnekortet fullt tänker jag och byter. Kameran går en stund igen innan den åter lägger av, ser då att det är batterierna. Hastar genom skogen ut på vägen och springer bort till bilen för att hämta nya, som jag typiskt nog inte har med i kameraväskan just denna gång. Tillbaks till kameran, lirkar försiktigt ur de gamla batterierna och i med nya. Lyckas ju naturligtvis ändå rubba kamerapositionen, vilket jag märker när jag kollar igenom sekvensen när jag tänkt stänga av kameran. Det hela resulterar i att den användbara delen av timelapsesekvensen är för kort. Sätter därför på kameran igen, med ett nytt tidshopp i filmen som följd... Bahh!! Just en sådan kväll när vintergatan är extra tydlig. Typiskt. Kommer sedan underfund med att Lithiumbatterier inte fungerar i kyla, de var inte slut, bara djupfrysta.

Nu tror jag sekvensen går rädda med efterredigering av bilderna/filmen, men det är mycket tidsödande. Det blev i alla fall en film, och vet man inte om hacken kanske det hela duger som det är.
Nokturner

Post by Nokturner »

BjörnL wrote:Satte igång filmen med HD på 42" TVn med surroundljud! Kunde svära på att jag var på plats själv!
Mycket snyggt!

Mvh Björn
Roligt surroundljudet fungerar! Har själv inget att lyssna på surround med, men inspelningen är gjord i surround. Låter häftigt, borde skaffa mig något så jag kan lyssna i surround :-)

Return to “Bilder”