Objekt: Thuraya 2 Satellit
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Den 4 januari fick jag tillfälle att testa Morgan Fröwalls TS APO 65mm Quadruplet och tog några 30 sek exponeringar på M42. Vid bildbehandlingen upptäckte jag ett dubbelt satellitspår varav ett var väldigt svagt.
Det som verkade märkligt var att de förflyttade sig ovanligt långsamt så jag identifierade dem med hjälp av CalSky och kom fram till att den ljusare heter "Thuraya 2" (stjärna på arabiska) och är en telekommunikationssatellit medan den ljussvagare heter "Mentor 4" och är en amerikansk spionsatellit.
Dessutom är de geosynkrona och det är anledningen till att de rörde sig så långsamt i förhållande till stjärnorna.
De beskriver en väldigt tillplattad analemma där den långa axeln är c:a 7°. Den gröna banan är en simulering av förflyttningen under 1 dygn, från "Starry Night Pro" efter att jag hade matat in banelementen från CalSky. Banan vandrar mycket långsamt österut för varje dag.
Igår kväll var det klart väder så jag planerade att fotografera satelliterna när de nådde den högsta punkten på banan och vänder ner igen.
Jag tog 4-sekunders exponeringar under nästan en timme. I den svart-vita bilden till höger har jag stackat var 10:e bild och lämnat ett tomrum efter första exponeringen så att det syns var spåret börjar.
Jag kommer att ladda upp en film framöver. Det är en ganska vacker ballett där satelliterna följs åt medan stjärnorna far förbi.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden