Thuraya 2 Satellit - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Thuraya 2 Satellit - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Thuraya 2 Satellit
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Den 4 januari fick jag tillfälle att testa Morgan Fröwalls TS APO 65mm Quadruplet och tog några 30 sek exponeringar på M42. Vid bildbehandlingen upptäckte jag ett dubbelt satellitspår varav ett var väldigt svagt.
Det som verkade märkligt var att de förflyttade sig ovanligt långsamt så jag identifierade dem med hjälp av CalSky och kom fram till att den ljusare heter "Thuraya 2" (stjärna på arabiska) och är en telekommunikationssatellit medan den ljussvagare heter "Mentor 4" och är en amerikansk spionsatellit.
Dessutom är de geosynkrona och det är anledningen till att de rörde sig så långsamt i förhållande till stjärnorna.
De beskriver en väldigt tillplattad analemma där den långa axeln är c:a 7°. Den gröna banan är en simulering av förflyttningen under 1 dygn, från "Starry Night Pro" efter att jag hade matat in banelementen från CalSky. Banan vandrar mycket långsamt österut för varje dag.

Igår kväll var det klart väder så jag planerade att fotografera satelliterna när de nådde den högsta punkten på banan och vänder ner igen.
Jag tog 4-sekunders exponeringar under nästan en timme. I den svart-vita bilden till höger har jag stackat var 10:e bild och lämnat ett tomrum efter första exponeringen så att det syns var spåret börjar.
Jag kommer att ladda upp en film framöver. Det är en ganska vacker ballett där satelliterna följs åt medan stjärnorna far förbi.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
VigdisVZ
spamtest: JA

Re: Thuraya 2 Satellit - Peter Rosén

Post by VigdisVZ »

Intressant fynd.

Hoppas inte det kommer herrar i mörka kostymer och hälsar på när du fått napp på deras spionsatellit ;)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Intressant fynd Peter och snyggt illustrerat.

Vad gillar du tuben?
Peter R

Post by Peter R »

Nu ligger filmen "Spionsatelliten som kom in från kylan" uppe på Vimeo http://vimeo.com/57443832 :D
Hoppas inte det kommer herrar i mörka kostymer och hälsar på när du fått napp på deras spionsatellit
Geosynkrona kommunikationssatelliter kan förekomma i konstellationer, typ Astra, men det är inte utan att jag har haft en fundering på varför det ligger en spionsatellit i samma omloppsbana!
Det är första gången som jag lyckas observera geosynkrona satelliter (egentligen geosubsynkrona i detta fall eftersom de sakta driver österut) då de ofta ligger mycket nära horisonten från våra breddgrader, så det har varit på planeringsstadiet i många år.
Intressant fynd Peter och snyggt illustrerat.

Vad gillar du tuben?
Tack Göran

Du syftar antagligen på den lilla TS APO 65mm Quadruplet-tuben som jag fotograferade M42 med.
Otroligt liten och smidig tub med riktigt fin skärpa ända ut i kanten på full frame-sensor. Den vigneterar lite ute i hörnen men en APS-C-sensor går helt fri från vignetering. Jag hann dock inte testa den visuellt.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 222#p27222

/*Peter R

Tillägg:

Jag har hittat lite mera info om spionsatelliten som går under namnet "USA-202". Mentor-4 är tydligen namnet på raketen:
"According to Aviation Week it, "Fundamentally involves America's biggest, most secret and expensive military spacecraft on board the world's largest rocket."[2] The combined cost of the spacecraft and launch vehicle has been estimated to be over US$2 billion."
Det blir 13 miljarder kronor med dagens växelkurskurs.
Lazze

Post by Lazze »

Jag kunde inte låta bli att googla runt lite på Mentor-4. Det är ju rätt sällan spionsatelliter hamnar på Astronet. Det är tydligen en satellit för radioavlyssning med en parabol på drygt 100m, som en rejäl fotbollsplan.
Efter den googlingen är det väl risk för att jag också får besök av herrar i mörka kostymer och solglasögon....

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Jag kunde inte låta bli att googla runt lite på Mentor-4. Det är ju rätt sällan spionsatelliter hamnar på Astronet. Det är tydligen en satellit för radioavlyssning med en parabol på drygt 100m, som en rejäl fotbollsplan.
Efter den googlingen är det väl risk för att jag också får besök av herrar i mörka kostymer och solglasögon....
Ja, jag har också läst det så tanken slog mig att det skulle vara spännande att sätta på en rejäl förstoring och försöka fotografera den när den står i sitt högsta läge och är nästan orörlig.
Men sedan började jag att räkna och kom fram till att antennen på 100m bara är 0,5 bågsekunder på 40.000 km avstånd!

Jag tror inte de skickar agenter längre utan se snarare upp om du får syn på förarlösa drönare när du är ute och fotar :D

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

Peter R wrote:
Jag tror inte de skickar agenter längre utan se snarare upp om du får syn på förarlösa drönare när du är ute och fotar :D
OK. Dax att ta på hjälmen alltså :D
Peter R wrote:
Men sedan började jag att räkna och kom fram till att antennen på 100m bara är 0,5 bågsekunder på 40.000 km avstånd!
Det är 100 ggr högre än ISS och betydligt ljussvagare än denna så det är nog svårt att fånga den mer än som en liten prick.

/Lasse

Return to “Bilder”