IC 410 Sharpless 2-236 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

IC 410 Sharpless 2-236 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 410 Sharpless 2-236
Exponering: 14x10 min OIII Bin2 och11x10 min Ha Bin1
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Orion Ag12
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Bilden är tagen i 2 våglängder Ha och OIII. Ha är bildbehandlad som röd och OIII som blågrön och av dom har jag gjort en syntetisk grönkanal a la Cannistra.

För er som vill veta lite mer om det här gasmolnet har jag samlat ihop lite mer läsning här:

IC 410 eller Sharpless 2-236 är en emissionsnebulosa i Kuskens stjärnbild. I centrum ligger stjärnhopen NGC 1893 upptäckt av John Herschel, son till William Herschel, 1827.
Det är stjärnhopen som gett IC 410 dess utseende genom att strålning från denna blåst bort delar av omkringliggande gas.
Mest spektakulära är de 2 grodynglen nere till höger, men man kan se att också många av de mindre filamenten har gasstråken riktade från centrum av stjärnhopen.
I toppen av de filamenten ligger troligtvis något med högre massa som läar för gasen bakom, t.ex. nybildning av stjärnor.

Nebulosan ligger drygt 12000 ljusår bort och för att få en storleksuppfattning är grodynglen 10 ljusår långa.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: IC 410 Sharpless 2-236 - Lars Zetterlund

Post by Frazze »

Riktigt riktigt fin bild!

Sen uppskattar jag mycket när man får lite information om det objekt som presenteras, det sätter perspektiv på bilden.
Så tack för det.

Mvh
Daniel
Blas
spamtest: JA

Post by Blas »

Väldigt imponerande och vacker bild, samt lärorikt/intressant med din informativa text!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Starfish

Post by Starfish »

Mycket vacker bild, riktigt snyggt med bilder på stjärnbabykammare som denna, det är något utav det vackraste vi kan observera I vår galax. Tack.

Gillade att denna är gjord men en syntestik grön, fast hade nog gjort en hel del med L=RGB\Ha (skön contrast, lite sharper) :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Lars

Riktigt bra bild på ett av mina favoritobjekt! Jag har haft planer på att ta en bild på denna under hela hösten men vädret har satt stopp för i princip alla aktiviteter! Härligt att återse de små grodynglen som jag tycker är så häftiga!

Snyggt komponerad bild! Gillar färgkombinationen. Den ser väldigt naturlig ut (om man nu kan tycka det utan att egentligen veta?) :)

Mvh //Micke
Tompa

Post by Tompa »

Den var riktigt bra! Behagligt bearbetad, skön att vila ögonen på.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze

Post by Lazze »

Tack grabbar!

Jag har inte rört brusreduceringsknappen på den här bilden, så det går att sträcka den lite till och få fram lite mer nebulositet i kantena, men jag tycker bilden tappar lite djup då.

Det vore trevligt med mer exponeringstid för att få fram mer av filamenten, men som Skafar skriver så har vädrets makter inte riktigt varit på samma linje så det är dags att gå vidare om man vill hinna med fler objekt den här säsongen.

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Grymt mixande av färgkanalerna, jag tror det här är en av de snyggaste 2-filter paletterna jag nånsin sett, fruktansvärt bra jobbat! (brukar annars tycka att liknande tekniker ger för mkt orange ton i bilden, men det har du lyckats undvika). Stjärnfärgerna blev riktigt behagliga, och jag tycker Skafar sa det bäst, väldigt naturligt intryck trots att du använt bara två smalbandsfilter

En fråga, varför den relativt låga bildskalan här på Astronet, kamera/tub-kombon du valt ger väl en klart högre bildskala med runt 0.8"/pixel...?
Lazze

Post by Lazze »

Många tack Jonas.

Mycket riktigt brukar jag också som du skriver få för mycket orange i 2-bandsbilderna. Här hade objektet så mycket OIII i sig plus att den våglängden fick mer exponering än jag brukar använda, så jag tror det var därför det gick att processa fram en mer naturlig (tror jag) färgton.

Och anledningen till att jag inte kör upp bilderna större är helt enkelt att jag inte tycker de inte riktigt håller för det.
Till någon del har det att göra med den lilla bildsensorn. Om jag kör upp en bild så den precis fyller bildskärmen med Atik 383:an jag hade förut så är det ett synfält på 55'x41' man ser.
Med 460:an blir det 38'x30' eller halva arean. Så alla felaktigheter syns tydligare.
I den här bilden är det framförallt de avlånga stjärnorna till höger (resultatet av min struliga fokuserare) som blir väldigt framträdande.

/Lasse

Return to “Bilder”