Låter som svåra förhållanden i Lund. Här hade vi en väldigt stor och fin lucka i molnen under 15-20 minuter igårkväll. Blev plötsligt helklart åt alla väderstreck. Jag har aldrig ställt upp teleskopet så snabbt förut! Vi hann obsa S UMa under ca 10 minuter, sen drev stora molnbanken in igen och det var bara att plocka in tuben. Tiden räckte till för att bestämma att det utan tvekan var rätt variabel och rätt jämförelsestjärnor vi tittade på. Någon magnitudbestämning hann vi inte. Nu på morgonen från kl 04 har det inte varit en enda lucka här, knappt man såg månen lysa igenomwilt wrote:Icke-existerande mörkeradaption, starkt månsken, en gigantisk julgransbelysning några meter bort, grannarnas starka trädgårdsbelysning, dis och molntrasor [...] Efter några minuters observerande var himlen helmulen, och det var bara att bära in teleskopet igen.

Det jag kan säga är att i fredags var, enligt min 100 % subjektiva uppfattning, S UMa precis svagare än jämförelsestjärnan 12.9. Igår något starkare än 12.9 men definitivt svagare än 12.3. Men jag är som sagt lite ringrostig och kan ha lite dålig känsla för tiondelarna