Jupiter - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jupiterbilden är sammansatt av R-RGB med en 2" Televue Powermate 4x vilket motsvarar f/19,2. Norr är uppåt.
Månarna är fotograferade i primärfokus och är från vänster, Ganymede, Europa, Io och Callisto (snett ovanför en röd stjärna).
Det är andra dagen i rad som jag har fått en liten öppning i molntäcket och har kunnat börja testa min nya montering, Ioptron IEQ45. Så det får jag se som en bra början på 2013.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag passade på att ta några sekvenser i primärfokus med Astrodon UVenus-filter.
Fotograferad kl. 20:24.
Alla tider är lokal tid.

/*Peter R
Jupiter med UV filter
Jupiter med UV filter
20130102_202411-2XH.jpg (30.13 KiB) Viewed 3598 times
Wolwerine
spamtest: JA

Post by Wolwerine »

Snyggt och fräckt att månarna är så tydliga!

Mina få försök på jupiter är bara en ljus prick utan några detaljer, är det filter och annat som krävs eller hänger det mer på exponeringstider?

Är rätt grön på astronomi området och jobbar med att få igång mina prylar bara vädret skulle vara lite medgörligt. :evil:

Mvh Nicklas
Peter R

Post by Peter R »

Hej Nicklas,

För att få fram Jupiters månar behövs inga filter. När du exponerar för planeten så syns månarna också, fast väldigt svagt.
Det räcker ofta att förstärka och skärpa dem för att de ska bli synliga. Alternativt kan du ta en separat längre exponering för månarna och kombinera bilderna i efterbehandlingen.
För alla andra planeter som har mycket ljussvagare månar som Saturnus, Uranus och Neptunus är det nödvändigt att göra så, exempelvis http://astronet.se/view_image.php?id=1885&mode=large och http://astronet.se/view_image.php?id=925&mode=large .
Mars månar är en utmaning och jag har hittills inte lyckats fånga dem på bild men det står på att-göra-listan.

/*Peter R
Freddan
spamtest: JA

Post by Freddan »

Skarpt och fina detaljer.
Bara en liten stund efter du tog den här bilden så satte jag ögat till okularet och såg i stort sett samma vy. Hade du väntat 30 minuter så hade du sett Io försvinna bakom Jupiter.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Peter R

Post by Peter R »

Hej Freddan,

När jag tog de sista sekvenserna så hade molnen mer och mer börjat täcka himmeln och när Io ockulterades var Jupiter redan osynlig och jag packade ihop.
Just nu passerar Ganymede planetskivan men det är hel tjokt på himmeln så det finns inte en chans att se det.
Den 10:e januari blir det däremot värt att observera Jupiter för då sker en dubbel transit av Io och Ganymede följt av Ios och senare Ganymedes skuggor.
Dessutom passerar den stora röda fläcken så det blir verkligen sevärt.

/*Peter R

Return to “Bilder”