GSO-BCR (TS Deluxe) Dobson 8", F/6. SÅLD!

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Starfish
spamtest: JA

GSO-BCR (TS Deluxe) Dobson 8", F/6. SÅLD!

Post by Starfish »

SÅLD!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Starfish

Re: GSO-BCR (TS Deluxe) Dobson 8", F/6.

Post by Starfish »

Another bump hits the dust!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Jonas

Post by Jonas »

Jag kan inte riktigt förstå varför du inte utrustar tuben med skena så att du kan använda den både i dobsonmonteringen och på den framtida EQ-monteringen. Det är med stor säkerhet en bra fototub också. Man det är ju naturligtvis ditt val.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starfish

Post by Starfish »

Jo jag ville det i början men den är så himla stor (1.1meter,10kg) och kräver mkt för att få den att funka som fototub, jag hade hellre använt nått mer kompakt. Minsta vind med denna på ett rätt stort stativ (neq6,heq5,cgem) så blir bilden förstörd tror jag..

Jonas

Post by Jonas »

Jag vet inte....
Jag använde under många år en 8"/f:4 Schmidt-Newton med paralellmonterad 60 mm refraktor för manuell guidning och senare en 80 mm kort-refraktor för autoguidning och det fungerar väldigt bra. Tuben är visserligen lite kortare men hade inga större problem med alltihop monterat på en EQ-6 Pro SynScan.
Har t.o.m. haft paketet monterat på en NEQ-3 SynScan och en HEQ-5 Pro SynScan. På 3:an var det lite för tungt men 5:an klarar det (även om det är på gränsen).
Blåst är en av våra fiender och jag ger mig aldrig ut för att fotografera när det blåser mycket. Det spelar egentligen ingen roll vad du har för utrustning. Bygg vindskydd!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starfish

Post by Starfish »

Jonas wrote:Jag vet inte....
Jag använde under många år en 8"/f:4 Schmidt-Newton med paralellmonterad 60 mm refraktor för manuell guidning och senare en 80 mm kort-refraktor för autoguidning och det fungerar väldigt bra. Tuben är visserligen lite kortare men hade inga större problem med alltihop monterat på en EQ-6 Pro SynScan.
Har t.o.m. haft paketet monterat på en NEQ-3 SynScan och en HEQ-5 Pro SynScan. På 3:an var det lite för tungt men 5:an klarar det (även om det är på gränsen).
Blåst är en av våra fiender och jag ger mig aldrig ut för att fotografera när det blåser mycket. Det spelar egentligen ingen roll vad du har för utrustning. Bygg vindskydd!

/Jonas
Det här med manuell guidning och auto guidning har jag inte riktigt fattat vad är skillnaden? (Kan tänka mig att manuellt så sitter man med nån bild o styr med tangenterna på en dator eller handkontroll medans man håller stjärnan i center??) Jo det hade kanske kunnat gå vägen med f6an men för en nybörjare som jag vill jag nog börja med nått mindre, mina funderingar ligger ju på en liten 6" RC eller en Takahashi fsq eller någon något billigare TS semi-apo. Behöver hoppa in i den stora inlärningskurvan, Vindskydd blir det allt ett bygge av så fort vädret tillåter tycker det är lite för kallt nu för o bygga ett men det kommer garanterat bli av iaf :)

Starfish

Post by Starfish »

Sänker priset till 2400 då jag är i behov av ny utrustning! :)

Mvh Marko

Return to “Säljes”