Nu vet jag inte om det är jag som är korkad eller om jag saknar prylar.
Köpte en GSO 150/750 med crayfordfokuserare och adaptrar och comakorrektor för att kunna ansluta mina Nikon DSLR kameror.
Det jag nu märker är att fokuseraren är i botten dvs. längst in utan möjlighet att fokusera ytterligare, är det tanken att det ska fungera på det sättet och att den då anses optimalt fokuserad?
För mig känns det som att det inte stämmer man vill ju gärna ha lite "rörelsemån" på fokuseringen för sista finliret om inte annat.
Har gnetat på ett antal kvällar och lärt mig mycket om kollimering och polinställning etc. känner mig nu ganska trygg med dom bitarna och min EQ5 Go-To med SynScan verkar fungera klockrent efter korrekt inställning.
Seeingen har väl inte varit det bästa med tanke på månens sken men har lyckats få bild på M31 så jag ser att allt uppför sig korrekt.
Nu är man ju lite nyfiken om ni har tips på om fukuseringen ska vara enligt ovan för att nå optimal bldkvalitet?

Kanske någon rent av har en bild eller kan förklara på hur ni satt fast DSLR på crayford då kan jag få tips att se om jag gör lika.
Mvh Nicklas