Astroprogram online

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Bengt

Astroprogram online

Post by Bengt »

Vet inte om denna plats nämts tidigare här på astronet?
Har visserligen en bunke andra planetarieprogram innan men denna kan väl tjänstgöra som ett bra komplement när man jobbar i PC miljö.
Gillar dess enkelhet och är den en utmärkt plats för mig både hitta "blinkbilder" såväl som "astrofotoplanner" verktyg. Lite cartels du ciel utan nedladdning över den. Någon mer som använder den regelbundet?

http://messier45.com/#

Bengt
Lazze

Re: Astroprogram online

Post by Lazze »

Jag har inte sett denna förr men den verkar intressant.
Fast när jag klickar på länkarna händer inget. Är det något tillfälligt eller är det något jag missar?

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Hej Lasse!

Vad konstigt du inte får det funka.
För mig funkar det utmärkt kan det vara nått med din din webläsare?
Jag använder firefox

edit Ser nu att det funkar inte i explorer tydligen för mig heller däremot funkar det perfekt i både firefox och google crome.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

OK. Har haft Firefox installerat tidigare men tagit bort den. Ska ta och ladda ner den igen.

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Ok då får du säkert rätt på det. Det fina med tjänsten tycker jag är att man så enkelt kan få fram grannobjekt genom bara klicka och "surfa fram på stjärnkartan" som ett vanligt planetarieprogram och få fram ccd bilder med all info.

Bengt
gunnar
spamtest: JA

Post by gunnar »

Lazze wrote:Jag har inte sett denna förr men den verkar intressant.
Fast när jag klickar på länkarna händer inget. Är det något tillfälligt eller är det något jag missar?

/Lasse
Samma här. Det händer inget när jag klickar på dom heller.
Bengt

Post by Bengt »

Verkar vara något med er webläsare. Testade även på iPad och det funkar väl även på en sådan.
Bengt
HanssonJ
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Post by HanssonJ »

Hej.

Verkar vara Firefox som gäller, det händer inget när man IE 9. Annars en väldigt bra site.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Lazze

Post by Lazze »

Jag slangade ner Firefox och nu funkar länkarna. Riktigt litet guldkorn där man både får en kartbild och en minibild från DSS av objektet tillsammans med en del data som magnitud, avstånd, koordinater m.m.
Det fanns t.o.m. en knapp för att googla fram bilder på objekten.
Men en sak strulade för mig, vilket nog har att göra med Firefoxovana: När jag väljer t.ex. NGC-objekten så börjar det med några på 78XX och startar sedan numreringen från början, men vid NGC941 tar det stopp. Jag hittar inte hur man kommer vidare (till nästa sida ?). Är det någon med Firefoxvana som kan tipsa?

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Vet inte säkert vad du menar Lasse men du kan ju alltid backa tillbaka med vänster pil i vänster hörn eller återgå till menyn genom att trycka på bannern (m 45).
Själv tycker jag det är väldigt praktiskt välja en konstellation och därefter gå vidare via den kartan och klicka dig fram till bilderna i det området. Man kan ju alltid få fram större bilder genom att klicka på bilden. Google bilderna öppnas i ett nytt fönster. Bra de har skrivit ut storlek på objekten underlättar när man planerar lämpliga fotobjekt. Sen gillar jag de mängder av kataloger man kan få fram med ex kvasarer planetariska nebulosor mm.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Det är när jag väljer t.ex. NGC-katalogen så står det 8230 matches uppe till vänster. Så långt allt väl.

Men frånsett några galaxer med nummer 78xx nånting så tar listan slut för mig vid NGC941.
Jag kan alltså inte se t.ex. NGC2903 i listan. Däremot går det utmärkt att skriva in NGC2903 i sökfältet och få upp data om den galaxen.
Så jag misstänker att det finns flera flikar eller sidor, men jag hittar dom inte.

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Aha nu förstår jag vad du menar.
Nej du har rätt man får inte upp hela listan på det söksättet om nu inte jag också gör något galet.
Nu använder jag inte den på det sättet utan jobbar mig fram via område efter område för att se vad där finns för skoj eller som sagt för att hitta referens bilder.
Kanske är det så sidan är fortfarande under utveckling ? Tyckte mig se att de ville gärna tog emot sponsring för sidan på facebook.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Det kan vara så att den är under utveckling fortfarande, men jag tror inte jag sett någon annan sida som ger så mycket info på ett så enkelt sätt. Tack för tipset!

/Lasse

Return to “Allmänt”