Jag vet att jag är tjötig men vill verkligen köpa det rätta för mig.. grubblar hit o dit inför mitt köp av mitt första fotografiskt dugliga teleskop.
Monteringen är överstökat, blir ett EQ5,NEQ6,CG-5 GT,HEQ5, beroende på det jag får bäst pris på.
Dom tre teleskopen jag funderar på är : GSO150/750mm f5 fotonewton, Ikharos 80mm APO refraktor f7 eller GSO Ritche Chretien 152/1370 f9.
Har även lite andra APOer i tankarna, men lyckas inte hitta dom jag vill ha till ett bra pris.
Så till mina frågor (som oftast brukar vara mååånga hehe).. Vilken av dessa teleskop lämpar sig bäst till DSO och vilka är bäst presterande i Widefield? Vilket teleskop ger bäst bildkvalite? Vilket teleskop kostar mig minst i längden och producerar endå bra resultat? Vilket teleskop funkar bäst med en DSLR kamera? Vilket teleskop skulle NI köpt om det var ert första teleskop för foto och ni vill lära er hur man fotograferar med det, altså vilket är bekvämast och lättast att producera bra förstaresultat?
Och sist men inte minst har ni några andra tips på andra teleskop så välkommnar jag dom varmt om dom ligger i prisklassen som dom ovanför..

Mvh Marko