¨GSO150/750mm f5, Ikharos 80mm APO f7 eller GSO RC 152/1370?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Starfish
spamtest: JA

¨GSO150/750mm f5, Ikharos 80mm APO f7 eller GSO RC 152/1370?

Post by Starfish »

Hjääälp hehe.. Hej på er, god jul!
Jag vet att jag är tjötig men vill verkligen köpa det rätta för mig.. grubblar hit o dit inför mitt köp av mitt första fotografiskt dugliga teleskop.

Monteringen är överstökat, blir ett EQ5,NEQ6,CG-5 GT,HEQ5, beroende på det jag får bäst pris på.
Dom tre teleskopen jag funderar på är : GSO150/750mm f5 fotonewton, Ikharos 80mm APO refraktor f7 eller GSO Ritche Chretien 152/1370 f9.
Har även lite andra APOer i tankarna, men lyckas inte hitta dom jag vill ha till ett bra pris.
Så till mina frågor (som oftast brukar vara mååånga hehe).. Vilken av dessa teleskop lämpar sig bäst till DSO och vilka är bäst presterande i Widefield? Vilket teleskop ger bäst bildkvalite? Vilket teleskop kostar mig minst i längden och producerar endå bra resultat? Vilket teleskop funkar bäst med en DSLR kamera? Vilket teleskop skulle NI köpt om det var ert första teleskop för foto och ni vill lära er hur man fotograferar med det, altså vilket är bekvämast och lättast att producera bra förstaresultat?

Och sist men inte minst har ni några andra tips på andra teleskop så välkommnar jag dom varmt om dom ligger i prisklassen som dom ovanför.. :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Cassini

Re: ¨GSO150/750mm f5, Ikharos 80mm APO f7 eller GSO RC 152/1

Post by Cassini »

Liten apo är nog klart enklast att börja med. En sådan tub har du även alltid nytta av och den blir inte stående. Enligt min mening är en liten apo standardutrustning för varje amatörastronom :-) Tro mig, det är inte helt lätt med astrofoto och det är ingen tillfällighet att några av forumets bästa fotografer (tex Grinde) kört mycket med en liten apo.
Starfish

Post by Starfish »

Cassini wrote:Liten apo är nog klart enklast att börja med. En sådan tub har du även alltid nytta av och den blir inte stående. Enligt min mening är en liten apo standardutrustning för varje amatörastronom :-) Tro mig, det är inte helt lätt med astrofoto och det är ingen tillfällighet att några av forumets bästa fotografer (tex Grinde) kört mycket med en liten apo.
Tack Cassini, jag känner av detta också i vilket fall som kommer jag endå till slut att ha två olika tuber kanske t.o.m tre men det jag söker är ju självklart det lättaste att börja med. Har kollat runt mycket bl.a här på astronet och SGL om vad som är bäst och alla svara likadant som tur är. Ja bilderna är riktigt vackra av folk som fotat igenom APOer även av nybörjare. Jag tycker Grindes bilder är extremt vackra, han framhäver fruktansvärt mycket detaljer och använder riktigt kvalitativa teleskop bl.a takahashi och även hans egna MN, hoppas man i framtiden kan producera något så bra. Har du några tips på en bra billig APO eller kan det tänkas att Ikharos 80mm är ett lämplig förstaköp? har läst en del recensioner om den och att den generellt har bättre byggkvalite än vad synta har och att det är viktigt med bra stabil konstruktion bl.a fokuseraren på tuben är riktigt bra, har du några synpunkter om hur viktigt det är med detta? En APO som passar min DSLR utan att kosta på för mkt (450D).
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Jag är ingen expert men jag har hört att RC'n kan vara lite bökig med bla kollimering etc

Själv hade jag nog valt en liten refraktor.

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Starfish

Post by Starfish »

VigdisVZ wrote:Jag är ingen expert men jag har hört att RC'n kan vara lite bökig med bla kollimering etc

Själv hade jag nog valt en liten refraktor.

Carl
Jag var ju ganska nyligen helt såld på att köpa den men fick höra samma sak och bl.a att den inte går o använda överhuvudtaget för visuella obsar då kontrasten sjunker markant och att central obstruktionen täcker över 50% oftast samt att obstruktionen syns i okularen, den duger dock väldigt bra när man fått den kollimerad o för att få plana fina bilder men kommer nog bättre undan i start med en APO som sagt. Jag har heller inte fått grepp om fotografi än för jag äger inget teleskop i fotovägar så lägger nog denna RC'n på HOLD :) En APO av antingen WO eller Ikharos blir mitt första inköp därefter en fotonewton eller en MN\SCT, sen kanske om något år eller två så börjar jag nog böka med en RC\CDK.

Har du någon bra APO (Märke, Fokallängd, Aperatur) att tipsa om som har ett pris på upp till 4500 kr inkl. reducerare för en nybörjare?

Johansson

Post by Johansson »

Att hitta en bra APO med reducer för 4500:- blir nog svårt, en bra reducer är inte billig.
WO Megrez 72 gör dig nog nöjd hela karriären. WO har mycket hög kvalitet, har varit nöjd med alla WO prylar jag har/har haft.
Bengt

Post by Bengt »

Har precis släppts en ny bättre reducerare för Wo 72 (WOFlat6) som kostar 1550kr. Säljs via bla Hans på Ts men är nog vad jag kan se ännu inte utlagd via länk.
När det gäller köp av fototub förstår jag inte varför du gör det så svårt för dig.
Köp en bra och så dyr montering du har råd med en billigare newton tub på .Börja fotografera piggyback med vanlig kameraoptik och guida via din teleskoptub. Klart billigast och enklast sätta igång. Astrofoto är dyrt och har man inte råd avakta köp de dyrare instrumenten och lär dig grunderna med mycket korta brännvidder.
Kollimering av en Rc är nog det minsta bekymret om du funderat på en sådan.Däremot kasta sig på en bränvidd på 1370 som nybörjare avråder jag från. Håll dig helst under 800mm är mitt råd om du inte har råd med en svindyr montering ..
En liten apo kan fungera väl men jämför inte en dslr med en ccd kameras bilder. Man behöver bra mycket längre exponerings tid än tex på en newton tub med lågt f-tal.
Bästa är att ta kontakt med en förening där du bor där du kanske du kan ha tur få se vad du köper innan.

Bengt
Starfish

Post by Starfish »

Bengt wrote:Har precis släppts en ny bättre reducerare för Wo 72 (WOFlat6) som kostar 1550kr. Säljs via bla Hans på Ts men är nog vad jag kan se ännu inte utlagd via länk.
När det gäller köp av fototub förstår jag inte varför du gör det så svårt för dig.
Köp en bra och så dyr montering du har råd med en billigare newton tub på .Börja fotografera piggyback med vanlig kameraoptik och guida via din teleskoptub. Klart billigast och enklast sätta igång. Astrofoto är dyrt och har man inte råd avakta köp de dyrare instrumenten och lär dig grunderna med mycket korta brännvidder.
Kollimering av en Rc är nog det minsta bekymret om du funderat på en sådan.Däremot kasta sig på en bränvidd på 1370 som nybörjare avråder jag från. Håll dig helst under 800mm är mitt råd om du inte har råd med en svindyr montering ..
En liten apo kan fungera väl men jämför inte en dslr med en ccd kameras bilder. Man behöver bra mycket längre exponerings tid än tex på en newton tub med lågt f-tal.
Bästa är att ta kontakt med en förening där du bor där du kanske du kan ha tur få se vad du köper innan.

Bengt
Det är ju rena rama rånet, köpa en liten tub med korrektor lins i för över 1500 kr, va kostar materialet i den typ 20kr i hong kong?.. Jag gör det inte svårt för mig, jag frågar om råd för nån som vet något om dagens billigare alternativ inom astrofotografering som verkar vara rätt svårt. En Ikharos80ED,Apo kostar tillsammans med en likadan reducer 4000 kr och tror det räcker gott o väl för att komma in i astrofotografering, till en sån liten tub kommer jag nog undan rätt bra med en billigare montering också vilket jag sett många av bevis på andra forum. Kollimering är helst nått jag avstår från när jag vill fotografera men behövs de och för att det ska bli billigare så visst får man väl sätta tänderna i en fotonewton. Jag har inte ens nämnt något om att jämför en DSLR med CCD så dum är jag inte, det räcker väl att man bara kollar på priserna så förstår man att dom säkerligen producerar bättre resultat vad en DSLR någonsin kommer göra i rätt händer till skillnad från DSLR så är CCD chip gjorda för astrofoto, det är precis samma som att försöka ta vanliga foton med en CCD på landskap o tro man ska producera bättre än vad en DSLR kan. Jag vet också att lägre F-tal är lättare då exponering sjunker och speciellt för en med sämre montering och DSLR kamera. Jag har kontaktat AAK och fått en liten rundtur o kollat på utrustning fått svar på frågor och även en genomgång av Roberts karriär inom astrofotografering om hur allt börjar i princip.

Håller inte med om att Astrofoto är så dyrt i dag, beror på hur man ser på det. För att kunna ta en vacker bild på universum så kan man komma undan men om man e lite mer insatt så kanske dessa "vackra" bilder blir efter 20 år sämre i någon annans ögon o kanske t.o.m helt värdelösa.. Här är en kille med en omoddad 300d och ett gso newton 150/750 som jag kollat på, kostnaden är inte äver 3900 för tuben och kameran hittar du väl för 500 kr. Montering är en DYI version av EQ5 moddad ST-4 port utan goto kopplad till en laptop och guidad via teleskopets sökare med en toucam. Det är långt ifrån dyrt.

Här är hans resultat
http://www.google.se/imgres?q=GSO+%E2%8 ... gDA&zoom=1

Johansson wrote:Att hitta en bra APO med reducer för 4500:- blir nog svårt, en bra reducer är inte billig.
WO Megrez 72 gör dig nog nöjd hela karriären. WO har mycket hög kvalitet, har varit nöjd med alla WO prylar jag har/har haft.
Så du vet av egen erfarenhet att en Ikharos 80ED, APO är kass jämfört med en WO megrez 72 som har precis samma FPL51 glas och ed optik, samma byggstandard och lika stabil tub?`En ika kostar 4000kr inklusive en reducer (475kr). Jag har läst runt på CN, SGL och sett resultaten av båda processerade på exact samma vis och INGEN skillnad existerar. en wo meg är bara dyrare och även deras reducers. Men skillnaden är inte ens marginell på bilderna. Ikahors är även mycket bättre än alla Synta modeller i samma prisklass.

Skulle va skönt om någon gav mig ett mer konstruktivt och uttänkt svar om något dom VET är ett billigt alternativ istället för o skicka mig att tömma plånboken..

Mvh Marko

VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Jag håller med Bengt, dyr montering (Neq-6) och billig newton har funkat perfekt för mig som är nybörjare. :) 750mm brännvid på min SW Explorer 150pds är ganska optimalt också.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Starfish

Post by Starfish »

VigdisVZ wrote:Jag håller med Bengt, dyr montering (Neq-6) och billig newton har funkat perfekt för mig som är nybörjare. :) 750mm brännvid på min SW Explorer 150pds är ganska optimalt också.
Låter bra :) NEQ6 och en apo\fotonewton lutar det åt mer o mer..

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Här ser man en stor samling bilder tagna med några olika instrument, många genom 6-tum Newton. Man får data genom att klicka på bilderna (som förstås finns under Images):

http://www.baskies.com.ar/index.htm

Hittade till sidan tack vare ett inlägg på VARF:s hemsida.

Det är nog alltid bra att redan före köp noggrant fundera igenom vilken typ av bilder man vill ta, så exakt som det någonsin är möjligt. Motsvarande gäller förstås även för visuellt observerande.

mvh
Hans Bengtsson
Bengt

Post by Bengt »

Väldigt trevlig länk Hans! Har inte sett den sidan innan.
Dessa bilder tagna från höga berg visar verkligen vilken skillnad där blir med krispighet på de små små stjärnorna i jämförelse med en SCT och en spegelkonstruktion av typ Rc och Newton.
Har själv funderat på att sätta en liten 6" newton som sekundärt instrument på min utrustning. Stort fint synfält och med spikes, som där då blir, tycker jag man tillför en extra touch.
Man får dock inte snåla med att köpa en alltför usel komakorrektor.

Bengt
Starfish

Post by Starfish »

Hans Bengtsson wrote:Här ser man en stor samling bilder tagna med några olika instrument, många genom 6-tum Newton. Man får data genom att klicka på bilderna (som förstås finns under Images):

http://www.baskies.com.ar/index.htm

Hittade till sidan tack vare ett inlägg på VARF:s hemsida.

Det är nog alltid bra att redan före köp noggrant fundera igenom vilken typ av bilder man vill ta, så exakt som det någonsin är möjligt. Motsvarande gäller förstås även för visuellt observerande.

mvh
Hans Bengtsson
Tack för tipsen Hans, väldigt givande sida med en mängd olika bilder igenom olika instrument. Jag gillar bilderna tagna av Orion6an starkt, med tanke på att det är ett såppas billigt instrument.
Bengt wrote: Man får dock inte snåla med att köpa en alltför usel komakorrektor.
Hoppas på att jag inte ska behöva snåla på komakorrektorn :)

Return to “Teleskop allmänt”